• Výroční a hospodářská zpráva o činnosti školy za školní rok 2004/2005 ve formátu doc (486 kB) • vybrané části zprávy: CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Základní umělecká škola, Hradec Králové, Na Střezině 1042, poskytuje základy uměleckého vzdělávání pro talentované zájemce ve věku zpravidla od pěti let až do dospělosti. V České republice existuje v různých městech cca 470 základních uměleckých škol. Na území Královéhradeckého kraje jich působí celkem 29, přičemž ZUŠ Na Střezině patří, podle statistik, k jedněm z největších v republice. Od roku 1994 je tato škola samostatným právním subjektem (příspěvková organizace). Zřizovatelem je město Hradec Králové a provozní náklady naší školy podporuje pravidelným finančním příspěvkem. Magistrát města se také již několik let zabývá velmi špatnou situací s nedostatkem výukových prostor. Zatím bohužel se stále nejasným výsledkem. V současné době ZUŠ působí v pěti budovách ve městě, přičemž všechny jsou vzhledem k vysokému počtu žáků v podstatě provizoria a výuka v nich probíhá jen za krajního pracovního a duševního vypětí všech zaměstnanců. V uplynulém školním roce bylo v ZUŠ Na Střezině zaměstnáno celkem 67 pracovníků. Učitelů bylo celkem 64, z toho 54 interních a 10 externích (dohoda o činnosti). Provoz školy zajišťoval dále školník - správce budov, hospodářka a sekretářka. Učitelé všech oborů často působí v okresních a krajských uměleckých radách ZUŠ, škola je také členem Asociace ZUŠ ČR. Vzhledem ke kvalitě a velikosti jednotlivých oborů naší školy se často stáváme jakýmsi přirozeným improvizovaným metodickým centrem, kde se scházejí kolegové z jiných škol. Někteří učitelé a vedení školy se aktivně podílejí na přípravě odborných vzdělávacích seminářů ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání (pracoviště v Hradci Králové) a na některých z těchto seminářů působí také jako lektoři. V minulém roce byla velká pozornost v naší škole tradičně věnována dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků. Škola podporuje zájemce o další vzdělávání jak organizačně (poskytování neplaceného volna na studium), tak i finančně. Výsledky se projevují především v kvalitnější výuce, opřené o nejnovější poznatky z metodiky výuky. Dlouhodobějším studiem (v rozsahu 1 semestru až tří let) si tento rok zvyšovali kvalifikaci celkem 4 zaměstnanci a 33 učitelů využilo možnosti dotované účasti na celkem 17 jednorázových seminářích (1 - 3 dny). V uplynulém školním roce pokračovalo také školení pro začátečníky i pokročilé v rámci projektu SIPVZ. Na tato školení jsme obdrželi účelovou dotaci ve výši 63.000,- Kč, školení se zúčastnilo celkem 29 učitelů. Podrobnější informace o učitelích i provozních zaměstnancích školy, jejich vzdělání a praxi jsou uvedeny v příloze č. 1. I přes trvalý pokles počtu žáků na základních školách v posledních letech se počty našich žáků zatím nijak významně nemění, zaznamenáváme spíše opačnou tendenci. Zájem veřejnosti nás na jedné straně těší a svědčí jistě o kvalitní práci učitelů. Tu dokládá i skutečnost, že na většinu oborů k nám dojíždí studenti nejen z Hradce Králové, ale i dalších míst našeho okresu i kraje. Na druhé straně nás velmi tíží kritická prostorová situace. Celkový počet žáků v roce 2004/2005 dosáhl čísla 1.769. Detailní rozpis podle oborů a ročníků je uveden v příloze č. 2. Výše příspěvku rodičů na provozní náklady výuky (školného) zůstala v podstatě stejná jako v předchozím roce. Jeho výpočet byl dán novelou vyhlášky č. 292/91 Sb. o ZUŠ ve znění vyhlášky č. 155/2004Sb., od února 2005 pak platí pro ZUŠ nová vyhláška č. 71/2005 Sb. o základním uměleckém vzdělávání. Školné podle tohoto předpisu stanovuje ředitel školy až do průměrné výše 110% celkových provozních nákladů na žáka. Podrobný rozpis školného za minulý školní rok je uveden v příloze č. 3. Kromě již zmíněného příspěvku na školné hospodaří ZUŠ s dotací na mzdy od MŠMT a příspěvkem města (zřizovatele) na provoz budov. Škola má ve zřizovací listině vymezenu také doplňkovou činnost. Příjmy doplňkové činnosti tvoří občasný krátkodobý pronájem sálů a učeben, půjčování učebních pomůcek (hudebních nástrojů), provoz dvou nápojových automatů a kopírovací služby. Vyučování v ZUŠ Na Střezině probíhá ve všech uměleckých oborech: hudebním, výtvarném, literárně-dramatickém a tanečním. Ke studiu jsou přijímány děti zpravidla ve věku od 5 let (v LDO od 7 let), pro zájemce nad 18 let je organizováno studium pro dospělé. Vyučování probíhá většinou v odpoledních hodinách. V jednotlivých oborech se snažíme maximálně dodržovat učební plány vydané MŠMT, splnit alespoň minimální předepsanou hranici délky lekcí a zařazení povinných předmětů. Především z ekonomických důvodů však není vždy situace taková, jakou bychom si sami přáli. V některých oborech navíc učební plány již mnoho let chybí nebo je nutná jejich aktualizace. Přehled používaných učebních plánů je uveden v příloze č. 4. Ve všech oborech zřizujeme pro talentované žáky tzv. rozšířené vyučování. Do tohoto typu studia jsou zařazováni nadaní žáci na základě doporučení Umělecké rady školy. BUDOVY A VYBAVENÍ ŠKOLY
V počtu budov a jejich vytížení se za minulý rok opět nic nezměnilo. Výuka ZUŠ Na Střezině byla nadále rozdělena do pěti budov na Slezském Předměstí. 1) Hlavní budova - Na Střezině 1042 Historicky nejstarší budova slouží k výuce hudebního oboru již téměř 30 let. Kromě hudebníků zde sídlí také tzv. administrativní centrum včetně ředitelství školy. Díky investicím do oprav v minulých letech je tato budova stavebně v relativním pořádku, nicméně původní kanceláře (většinou o velikosti 3 x 4 m) splňují požadavky na výuku jen u části individuálních lekcí. Nadále chybí učebny pro kolektivní výuku teoretických předmětů i hudebních souborů, kabinety pro učitele včetně důstojnější sborovny (v současnosti je to místnost 3x3 m pro cca 40 učitelů), sklady hudebních nástrojů a materiálu, odpovídající počet sociálního zařízení, šatny pro žáky atd.. Vybavení oboru učebními pomůckami se dařilo průběžně doplňovat dle požadavků učitelů. Za uplynulý školní rok jsme částečně rozšířili a především obnovili naše, leckde již silně zastaralé, sbírky hudebních nástrojů. V kytarovém oddělení jsme zakoupili novou el. kytaru a baskytaru a 7 klasických žákovských nástrojů různých velikostí. Pro náš kytarový orchestr jsme zakoupili novou akustickou basovou kytaru od mistra Petra Matouška, pro lepší zvuk také dvanáctistrunnou kytaru, další 2 oktávové kytary a 6 kytarových stojanů. Část stávajících starších nástrojů jsme doplnili a opatřili také novými povlaky a pouzdry. Sbírka dechových nástrojů se rozrostla o nový hoboj (resp. starší po GO), klarinet, trubku, jednu altovou zobcovou flétnu a tři příčné flétny zn. Yamaha. V oddělení smyčcových nástrojů máme radost z přílivu nových žáčků, chyběly nám ale již nejmenší typy některých nástrojů. Z toho důvodu jsme rozšířili naši sbírku o housle 1/10, 2x 1/4 a 1x 3/4 velikosti, 3x osminový kontrabas (+ smyčce a povlaky). Stávající nástroje jsme doplnili nákupem 4 violoncellových a 4 houslových smyčců, 10 houslových pouzder a nového povlaku na violoncello. V hudebním oboru pracuje několik kapel a orchestrů různých žánrů. I tuto oblast vybavení elektrickými nástroji a potřebnou aparaturou se snažíme stále vylepšovat. V uplynulém školním roce jsme proto zakoupili venkovní zvukovou aparaturu pro odd. keyboardů, nový syntezátor Korg, školní nahrávací studio jsme vybavili novým kondenzátorovým mikrofonem, kazetovým magnetofonem a reprobednami Yamaha, další 3 kazetové magnetofony a několik diktafonů bylo zakoupeno pro používání v jednotlivých třídách učitelů, skupina Jozevka a taneční orchestr Na Drezíně získaly kvalitní el. klávesy i s přepravními kufry, doplněna byla i sestava bicích nástrojů a zakoupeno nové klávesové kombo. Především pro souborovou výuku jsme zakoupili 20 notových skládacích stojánků. Po mnoha letech se hudební obor dočkal nového vybavení sborovny nábytkem i videotechnikou. V malé počítačové sborovně byl instalován druhý počítač pro učitele a další doplnily vybavení nové učebny hudební nauky, třídy pro dechové nástroje a kancelář hospodářky školy. Novým nábytkem byly vybaveny další třídy (celkem šest), takže v celé budově jich zbývá k renovaci už jen velmi málo. Nejpodstatnější změna se týkala všech tříd hudebního oboru - během prázdnin 2005 byla v této budově instalována nová telefonní ústředna s telefony do tříd. Současně s tím byl proveden rozvod kabelů na připojení k internetu. Z fondu dlouhodobého majetku bylo zakoupeno do koncertního sálu nové elektrické koncertní křídlo Yamaha, koncertní akordeon Weltmeister a do kanceláře nový kopírovací stroj. Původní byl přesunut do sborovny a slouží nadále pro všechny učitele hudebního oboru. 2) Druhá budova - Jesličky, Brandlova ulice Během letních prázdnin prošla část budovy nutnou rekonstrukcí. Z hlediska stavebního je budova téměř v dezolátním stavu (panelový dům ze 60. let bez generálních oprav). Budova vyžaduje kompletní rekonstrukci rozvodů elektřiny a vody včetně kanalizací (opakovaně jsme řešili např. prosakování kanalizace do stěn). Do větších rekonstrukcí se ale nelze pustit bez finančních prostředků a hlavně bez celkové koncepce řešení prostorové situace školy. V souvislosti se změnou ve vedení školy (změna počtu zástupců ředitele) jsme zde z důvodu velké prostorové tísně přikročili k částečným vnitřním stavebním úpravám. Na výtvarném oboru byla „obětována" původní pracovna pro grafiku, do těchto prostorů jsme po stavební úpravě přesunuli výuku PC grafiky (díky tomu jsme také mohli rozšířit počet žákovských míst o tři na celkových 10 v ročníku). V uvolněné malé učebně jsme opět po stavební úpravě zřídili novou kancelář pro zástupce ředitele nehudebních oborů a LDO tím získal také alespoň další provizorní učebnu. Když už se v Jesličkách bouralo, vyřešili jsme také část největších problémů - na LDO prošel radikální úpravou divadelní bar (obklady, dlažba, vybavení kuchyňky novým nábytkem). Novou dlažbu dostal také vstupní prostor části LDO. Z fondu dlouhodobého majetku je v Jesličkách asi nejvýznamnější čin nákup druhého grafického lisu pro VO a nákup nového digitálního diaprojektoru pro LDO. Ani další položky však nejsou nijak zanedbatelné. Jen samotné dovybavení počítačové učebny na VO dovršilo částku 141.000,- Kč, do dvou hlavních tříd jsme zakoupili nové židle pro žáky. Na výtvarný obor směřoval i nákup nového hrnčířského kruhu a stojanu s řezačkou na velkou roli papíru. Divadelníci si částečně zmodernizovali světelné vybavení v sále o 8 nových reflektorů. S dalšími učebními pomůckami pro oba obory jsme se více zaměřili na doplnění a modernizaci audio a videotechniky (několik přehrávačů, videorekordérů a televizí). Konečně také došlo na řešení prostoru před divadelní kavárnou - rozpadlé lavice a stolky nahradilo šest zahradních kompletů (vždy 2 lavice a stůl), což v teplejším počasí ocení jistě nejen návštěvníci divadla, ale i učitelé a žáci z Jesliček. 3) Třetí budova - Trojka, Lidická ulice (+ sály v MŠ Slavíčkova a v Okružní ulici) Přestože výuka tanečního oboru byla i v minulém roce rozdělena do tří budov, hlavní pro naše tanečníky zůstávala stále třetí školní budova „Trojka" . I když nutno přiznat, že i zde se již začaly „stahovat mraky". Počátkem února oznámilo dopisem škole Ministerstvo financí, že již v září 2004 byla budova prodána Fondem dětí soukromé firmě. Pro nás se tak náhle rozhodujícím datem stal 31. prosinec 2005, kdy vyprší desetiletá nájemní smlouva. Do trvalého stresu z nedostačujících prostor pro výuku samozřejmě tato situace nevnesla nic dobrého. Přestože Magistrát města začal jednat a připravovat dokonce žalobu na neoprávněný prodej budovy, nám začalo být jasné, že padla další varianta dlouho slibovaného vývoje řešení našich budov. Celé druhé pololetí jsme pak žili v nejistotě za trvalého zájmu tisku (i bulvárního), budeme-li mít do budoucna kde učit. Teprve na začátku prázdnin přijalo zastupitelstvo města plán na adaptaci některých ZŠ pro opět provizorní řešení našich potřeb. Od plánů k realizaci je ale podle našich dosavadních zkušeností velmi dlouhá cesta a může se ještě několikrát změnit. Zatím tedy máme jistotu, že další školní rok ještě dožijeme v této budově (nájemní smlouva by měla být prodloužena do konce června 2006). Zde máme dva velmi slušně vybavené taneční sály (až na ty rozměry!) a jednu místnost pro cca 10 učitelů, sloužící jako sborovna, šatna učitelů, sklad, ... (3 x 3 m!) a malinkatou místnůstku pro vedoucí TO o velikosti 2m2. Další část výuky tanečního oboru probíhá v tělocvičně MŠ Slavíčkova a jako poslední slouží pro potřeby TO (a částečně i pro hudební obor) pronájem velké místnosti v budově bývalého keramického ústavu (Pilnáčkova továrna). V technickém vybavení oboru jsme za uplynulý rok nijak významně nepokročili, tento obor má momentálně materiální podmínky na slušné úrovni. Přesto jsme „Trojku" doplnili dalším novým počítačem a do dalších dvou dislokovaných sálů jsme zakoupili televize a videa."Volné" finanční kapacity jsme v TO využili pro doplnění základních baletních kostýmů a dresů pro klasiku a stepaře. Rozdělení školy do několika budov je řešením velmi nešťastným. Smyslem ZUŠ není jen výuka jednotlivých oborů, ale estetická a umělecká výchova žáků ve všech směrech (stejně tak bychom rádi působili na naše návštěvníky). Jednotlivé obory by měly spolu spolupracovat na společných projektech, studenti i učitelé by se měli setkávat, vidět postupy a výsledky své práce a motivovat se jimi. Toto je v podstatě rozdělením školy znemožněno a dokonce dochází k absurdním situacím, kdy se občas již neznají mezi sebou ani samotní učitelé jedné školy. Dojde-li k naplnění plánů zastupitelstva v plné míře návrhu, počet budov se dokonce ještě o jednu zvětší! Vzdáleným snem pro nás zůstává případné sestěhování školy do jedné budovy v budoucnu - v úvahu připadá budova zatím však stále využívaná naší armádou v prostoru tzv. Gajerových kasáren.
ROZMANITOST MIMOŠKOLNÍCH AKTIVIT Činnost školy je v tomto směru velmi pestrá a každý rok se mění a vyvíjí. Kromě výrazného individuálního zaměření našich studentů lze vyjmenovat základní souborové a programové formace podle jednotlivých oborů. Jejich činnost se však často prolíná i mezioborově (většímu využití těchto možností brání především rozdělení školy do pěti budov). Různé školní soubory a skupiny zapojují do své činnosti podle svého zaměření všechny zájemce - žáky školy ve věku od 5 do 70 let.
Hudební obor - smyčcový orchestr Primavera, dva kytarové orchestry, akordeonový orchestr, taneční orchestr Na Drezíně s.t.o., 3 rockové skupiny (Lavina, Barbekjú + skupina zatím bezejmenná), folková skupina Jozevka, různé formace souborů pop music, malý smyčcový soubor, dechové trio Lyra, soubor zobcových fléten „Krásné dívky", hudební složka folklórního souboru Červánek, 2 kytarová kvarteta, kvarteto příčných fléten, kvarteto akordeonů, .... Kromě koncertů v ČR naše soubory i sólisté za minulý rok reprezentovali naši republiku několikrát také v zahraničí (Německo, Švýcarsko, Belgie, Francie, Slovensko, ...). Za posledních 8 let jsou výkony našich sólistů a souborů zaznamenány již na více jak 20 CD. Literárně-dramatický obor - počet souborů je zde velmi proměnlivý. Každý ročník vytváří svůj ročníkový soubor, který se minimálně 1x za rok prezentuje vlastním vystoupením a dále vznikají četné meziročníkové soubory, do kterých si obsazují jednotlivé herce z řad studentů učitelé - režiséři. Samostatným fenoménem jsou zde skupiny studia pro dospělé, které se kromě inscenací prezentují pravidelným pořadem kabaretního typu s názvem „Embryonální večer". Vrcholem pyramidy je pak velký divadelní soubor Jesliček, který v sobě kromě studentů sdružuje i řadu ochotníků, spjatých s Jesličkami často celý svůj život. Taneční obor - Podobně jako v LDO, i zde vznikají především ročníkové soubory, které nacvičují jednotlivé choreografie pod vedením svých učitelů. Každý rok se uskuteční několik celooborových představení, kde se spojí všechny ročníky dohromady. Vrcholem sezóny bývá závěrečné představení - letos s názvem Stvoření světa - kde vystupovalo více jak 60 účinkujících ve věku od 5 do 40 let. Kromě klasického a moderního tance se taneční obor prezentuje vynikajícím stepařským oddělením, jehož skupiny a sólisté jsou držiteli předních ocenění z mistrovství republiky a tanečním souborem Červánek, který nechybí na žádné folklórní akci v Hradci Králové a okolí. Stejně jako stepaři i Červánek nás reprezentuje každoročně také v zahraničí. Výtvarný obor - zaujme především velkou šíří nabídky různých typů studia. Kromě základních technik (kresba, malba, modelování, ...) zde působí specializovaná oddělení na grafiku, fotografování, počítačovou grafiku a kamenosochařství. Zvláštností oboru je také několik oddělení studia pro dospělé, kde se uchazeči ve věku od 18 do 70 let zabývají všeobecným výtvarnictvím nebo specializovanou výukou keramiky. Jednotlivá oddělení i celý výtvarný obor svoji činnost prezentují na různě pojatých výstavách v Hradci Králové a okolí. ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A VEDENÍ ŠKOLY V čele ZUŠ stojí ředitel, který řídí činnost školy a je za ni a její výsledky plně odpovědný. Poslední potvrzení ředitele ve funkci Magistrátem města Hradec Králové je datováno ke dni 10. dubna 2000 v souvislosti s úpravou názvu školy. Ředitel je statutárním orgánem ZUŠ a jedná jejím jménem. Rozhoduje ve věcech ZUŠ samostatně, pokud není jeho rozhodnutí podmíněno schválením MŠMT, KÚ Královéhradeckého kraje, zřizovatelem, či jiných vyšších orgánů. V minulém roce měl každý obor svého zástupce ředitele. Zástupce ředitele pro hudební obor navíc zastupuje ředitele v jeho nepřítomnosti s kompetencí zastupování v plném rozsahu (tzv. statutární zástupce). V běžném provozu školy řídí tento zástupce organizačně a pedagogicky činnost hudebního oboru v hlavní budově školy - Na Střezině. Pro usměrňování práce v jednotlivých předmětech (nástrojích) hudebního oboru jsou zřizovány na návrh zástupce ředitele ještě tzv. předmětové komise. Jejich vedením je vždy pověřen vybraný učitel. Další tři zástupci ředitele jsou ustanoveni s dílčí kompetencí zastupování pro nehudební obory (výtvarný, literárně-dramatický a taneční), které řídí pedagogicky a organizačně. Pro vedlejší budovy (Jesličky a Trojka) je zároveň ustavena funkce vedoucího detašovaného pracoviště, který plně zodpovídá za provoz určité budovy. Touto funkcí jsou pověřeni zástupci ředitele pro taneční obor (Trojka) a literárně-dramatický obor (Jesličky). Vedoucí předmětových skupin a zástupci ředitele (vedoucí oborů) tvoří spolu s ředitelem školy Uměleckou radu ZUŠ. Jako další poradní orgán dále zřizuje ředitel Pedagogickou radu školy, kterou tvoří všichni učitelé ZUŠ. Umělecká rada školy se schází většinou po jednotlivých sekcích (oborech) dle potřeby několikrát do roka a reaguje na jednání okresních a krajských uměleckých rad, jejímiž členy jsou často také naši učitelé. Pedagogická rada učitelů ZUŠ jednala na poradách zpravidla jednou za 2 - 3 měsíce. Každý měsíc vedli zástupci ředitele provozní porady jednotlivých oborů, těmto pracovním poradám učitelů předchází každé pondělí dopoledne porada vedení školy. Ředitel školy dále řídí činnost hospodářky ZUŠ (evidence majetku a školného), správce budov a pracovnice pro PaM. Pro zpracování mezd a příslušných statistických výkazů a podvojného účetnictví spolupracuje škola se soukromou účetní firmou. Úklid budov je převážně zajišťován dodavatelskou firmou. Její činnost koordinuje správce budov, který zároveň zajišťuje drobnou údržbu. EKONOMICKÁ A PERSONÁLNÍ SITUACE
Školní rok 2004/2005 začal učitelům v oslabené sestavě po předchozím červnovém „normativním otřesu" v počtu „pouhých" 64 osob. Úsporná ekonomická opatření se od září 2004 promítla také do stavby některých úvazků. V hudebním oboru bylo zavedeno více nepopulárních dvojic ke skupinové výuce (především keyboard a zobcová flétna, ale částečně již i zpěv a kytara), což však přineslo problémy nejen u učitelů, ale i u některých nespokojených rodičů. Jsme si vědomi, že hudební obor tak ztrácí svoji výsadu individuálního přístupu k výuce ve srovnání s komerčně pojatými kurzy soukromých firem. Někteří učitelé neuměli včas reagovat na horší podmínky výuky a i to přispělo k menším dosaženým výsledkům žáků za školní rok. Na LDO bylo zavedeno rozlišení úvazkových hodin na základ 21 (při kolektivní a skupinové výuce) a 23 hodin (při individuální výuce). U většiny učitelů LDO se tak úvazky zvýšily na převažujících 23 hodin týdně. Úvazky byly zvýšeny také u zástupců ředitele pro VO, LDO a TO - na 15 vyučovacích hodin týdně. Výuka na všech oborech procházela velkou revizí účelnosti přidělených hodin. Zvýšenou pozornost jsme po celý školní rok věnovali také naplněnosti ročníků v kolektivní výuce. V důsledku poklesu žáků jsme v průběhu roku (také v souvislosti s odchodem dvou učitelek na mateřskou dovolenou) přikročili ke spojení několika ročníků ve výtvarném oboru. Celkově se také zmenšil počet hodin věnovaných rozšířené výuce na všech oborech. Dá se říct, že školní rok plynul ve větším napětí, než roky předchozí. Navíc bylo od začátku roku jasné, že „utahování opasků" se ještě nezastaví a čekají nás další nepříjemné změny. Rozpis normativů pro rok 2005 ukázal, že obavy byly oprávněné. Hudební obor sice zůstal normativem na stejné hodnotě (19 žáků na učitele) a výtvarný obor si dokonce trochu polepšil, ale radikální zhoršení nastalo v silném LDO (ze 38 na 43 žáků na učitele) a nejhorší situace nastala v TO (ze 40 na 52 žáků na učitele). Při přípravě úvazků na školní rok 2005/2006 jsme tak stáli před problémem, zda v podstatě zrušit rozšířenou výuku, nebo zvýšit počty žáků v hodině. Nutno říci, že nakonec to bylo „od každého trochu". V důsledku celkově menšího počtu hodin jsem se rozhodl také přehodnotit několik let trvající (a osvědčené, leč v současných podmínkách již ekonomicky velmi nevýhodné) vedení jednotlivých oborů samostatnými zástupci ředitele (se sníženým úvazkem) a vrátit se k variantě pouhých dvou zástupců ředitele - pro hudební a nehudební obory. Tato situace vnesla velké napětí do závěru školního roku. Ze svých funkcí byli k 30. 6. 2005 odvoláni zástupci ředitele Milada Harvilková (VO), Petra Šustová (TO) a Josef Tejkl (LDO). Od září 2005 budou jejich funkce sloučeny do kompetence jediného zástupce ředitele pro nehudební obory, kterým se stane učitelka LDO Mgr. Jana Portyková. Na tomto místě je třeba poděkovat odvolaným zástupcům ředitele za jejich několikaletou práci a snahu o stabilizaci, samostatnost a vysokou uměleckou úroveň jimi vedených oborů. Změny pod tlakem úspor se nevyhnuly ani provozním pracovníkům. S koncem školního roku došlo i zde k přerozdělení pracovních náplní. Byla změněna smlouva s externí účetní firmou (nadále ponecháno pouze zpracování mezd) a podvojné účetnictví bylo zařazeno do pracovní náplně nově přijaté ekonomické pracovnice. Dosavadní sekretářka Drahuše Hanková se tak stala nadbytečnou a byla s ní ukončena pracovní smlouva. Ekonomická situace - to nejsou jenom platy učitelů, ale i provozní prostředky školy. Zde se ve školním roce 2004/2005 jevila situace přece jen o něco klidněji, i když klid to byl jen zdánlivý. Škola hospodaří s příjmem z úplaty za vzdělávání (cca 4.000.000,- Kč) a příspěvku zřizovatele (cca 1.000.000,- Kč). Tyto částky se již několik let v podstatě nemění. Zatímco z pohledu školného je to jistě dobře a přispívá to ke stabilizaci zájmu (a možností) rodičů, příspěvkem města bychom rádi pokrývali rostoucí náklady na provoz školy. Tyto náklady nerostou jen díky zdražování cen energií, ale vidíme je také v rozdělení školy do několika budov - např. pronájmy dvou sálů pro výuku TO (celkem cca 300.000,- Kč), několikanásobné připojení k internetu, služby bezpečnostní agentury, telekomunikace, ... . Přes všechna tato nepříjemná fakta a velkou psychickou náročnost je třeba říci, že škola navenek normálně fungovala a všechny úkoly byly splněny bez problémů. Navzdory složité ekonomické situaci a důsledkům z ní plynoucím jsme měli v uplynulém školním roce také mnoho důvodů k radosti z výsledků našich žáků a činnosti četných uměleckých souborů. Z ČINNOSTI JEDNOTLIVÝCH OBORŮ (viz verze ve formátu doc)
Podklady pro tuto část závěrečné zprávy zpracovali zástupci ředitele příslušných uměleckých oborů ZUŠ HK Na Střezině... ZÁVĚREM
Díky velikosti ZUŠ Na Střezině je dost obtížné přehlédnout její činnost jedním pohledem či názorem. Z tohoto důvodu jsme před lety přistoupili k ojedinělému a nezvyklému uspořádání vedení školy na čtyři do jisté míry samostatné obory s jejich přímým vedením v osobě zástupce ředitele. Dovedu si představit skvělé roky, které by nás při tomto způsobu vedení oborů čekaly, ale neúprosné ekonomické normativy nás vedou jiným směrem. Doufám, že za těch pět let jednotlivé obory upevnily svoje postavení v naší škole a tedy ani se zmenšeným počtem zástupců ředitele nikdo nebude mít pocit, že je právě jeho obor přehlížen a nemá dostatek prostoru k realizaci svých plánů. Uplynulý školní rok patřil, co do činnosti ve srovnání s jinými roky, k těm „klidnějším". Opět jsme absolvovali maximum možných koncertů, představení a výstav. Naši žáci se účastnili klasických soutěží a přehlídek podle již zaběhnutého kalendáře. Z této oblasti si v hudebním oboru zaslouží ještě připomenutí narůstající počet mezinárodních úspěchů (již zmíněné soutěže a zájezd orchestru Primavera a flétnového souboru „Krásné dívky" do Francie, Německa, Švýcarska a Belgie). Důležitou součástí práce školy je spolupráce s rodiči našich žáků. Bez jejich náležité podpory by se samozřejmě naše cíle nedaly uskutečňovat. Rodiče a přátelé školy jsou podle oborů organizováni v jednotlivých klubech přátel (občanských sdruženích). Během roku si sami podávají vlastní grantové žádosti na Magistrát města HK, Krajský úřad Královéhradeckého kraje i některé další celostátní nadace a organizace včetně Ministerstva kultury, a to na vlastní celoroční činnost nebo na konkrétní jednotlivé projekty. Činnost ZUŠ Na Střezině podporovala v minulém školním roce především tato občanská sdružení: • Klub přátel hudebního oboru • Klub přátel výtvarného oboru • Klub přátel divadla Jesličky • Klub rodičů tanečního oboru • Klub ZUŠ Na Střezině • Sdružení tanečního orchestru při ZUŠ Na Střezině • Sdružení orchestru Primavera při ZUŠ Na Střezině
Členství našich žáků, resp. rodičů v Klubech přátel jednotlivých oborů, je v podstatě samozřejmostí. Každý obor prostřednictvím svého občanského sdružení tak financuje svoji veškerou činnost nad rámec základní výuky. Určitým sjednocujícím elementem je pro tato sdružení již několikaletá existence celoškolního Klubu ZUŠ Na Střezině. Po svém vstupu do kteréhokoliv oborového Klubu přátel má každý člen (student) možnost obdržet klubovou průkazku, díky které pak může čerpat mnohé výhody při studiu (kopírování zdarma, volný vstup na akce školy, ...) i při běžném životě v našem městě (slevy u některých obchodníků, volné vstupenky na různá představení a koncerty, ...). Naše rodiče a příznivce se snažíme oslovovat nejen vlastní veřejnou činností, ale i jinými formami. O akcích školy se můžete pravidelně dočíst z regionálního i celostátního denního tisku (především Hradecké noviny, MF - Dnes, ...), zprávy o škole a jejích jednotlivých oborech se často objevují i v profesních časopisech (Talent, Valná hromada, Divadelní noviny, ...). Škola se prezentuje také obsáhlými a podrobnými internetovými stránkami na adrese www.strezina.cz. Pravidelně spolupracujeme s Českým rozhlasem Hradec Králové, kde kromě různých samostatných zpráv a pozvánek na naše akce již druhý rok zajišťujeme vysílání pravidelného pořadu o ZUŠ našeho kraje. Pro naše žáky a rodiče vydáváme cca 3x do roka informační zpravodaj Noviny Střeziny (zpravodaje za minulý rok jsou v příloze č. 4). Na závěr děkuji ještě jednou všem našim příznivcům za trvalou podporu a těším se na shledání na některé z četných akcí naší školy. Karel Šust, ředitel školy
|