Charakteristika školy
Základní umělecká škola v Hradci Králové, Na Střezině 1042 poskytuje základy uměleckého vzdělávání pro talentované zájemce ve věku od pěti let až do dospělosti. V České republice existuje v různých městech 472 základních uměleckých škol. Na území nynějšího Královéhradeckého kraje jich působí celkem 29, přičemž ZUŠ Na Střezině podle posledních statistik je největší školou tohoto typu v republice. Vyučování probíhá ve všech uměleckých oborech: hudebním, výtvarném, literárně-dramatickém a tanečním. Ke studiu jsou přijímány děti ve věku od 4 - 5 let, pro zájemce nad 18 let je organizováno studium pro dospělé. Vyučování probíhá zpravidla v odpoledních hodinách.
Od roku 1994 je tato škola samostatným právním subjektem (příspěvková organizace). Zřizovatelem je od počátku město Hradec Králové. Město se o školu velmi dobře stará a podporuje ji pravidelným příspěvkem na provoz. Magistrát města se již několik let také zabývá velmi špatnou situací s nedostatkem výukových prostor, zatím bohužel se stále nejasným výsledkem. V současné době ZUŠ působí na několika místech ve městě, přičemž všechna jsou vzhledem k vysokému počtu žáků v podstatě provizoria a výuka v nich probíhá jen za krajního vypětí všech zaměstnanců.
V uplynulém školním roce bylo v ZUŠ Na Střezině zaměstnáno celkem 85 pracovníků. Učitelů bylo celkem 77, z toho 54 interních a 23 na dohodu o činnosti. Provoz školy zajišťoval dále školník - správce budov, hospodářka, sekretářka - PaM, tři uklizečky a dva chlapci na civilní vojenské službě. Po odchodu jednoho z nich (v březnu) jsme již dalšího civilistu nepřijímali a nahradili jej civilním zaměstnancem na dohodu o činnosti.
Velká pozornost byla v minulém roce věnována dalšímu vzdělávání pracovníků. Škola již několik let podporuje zájemce o další vzdělávání jak organizačně (poskytování neplaceného volna na studium), tak i finančně. Výsledky se projevují především v kvalitnější výuce, opřené o nejnovější poznatky z metodiky výuky. Dlouhodobějším studiem (v rozsahu 1 semestru až tří let) si tento rok zvyšovalo kvalifikaci celkem 11 zaměstnanců a dalších 13 využilo možnosti dotované účasti na různých jednorázových seminářích (1 - 3 dny). Podrobnější informace o učitelích i provozních zaměstnancích školy, jejich vzdělání a praxi jsou uvedeny v příloze č. 1.
Učitelé všech oborů často působí v okresních a krajských uměleckých radách ZUŠ, škola je také členem Asociace ZUŠ ČR. Vzhledem k velikosti jednotlivých oborů naší školy se často stáváme jakýmsi improvizovaným metodickým centrem, kde se scházejí kolegové z jiných škol. Někteří učitelé a vedení školy se aktivně podílejí na přípravě odborných vzdělávacích seminářů ve spolupráci s Pedagogickým centrem v Hradci Králové a na některých z nich působí také jako lektoři.
I přes veliké prostorové potíže pomalu roste každoročně celkový počet našich žáků. Je to dáno jednak postupným nárůstem ročníků např. v tanečním oboru, kde se ještě neuzavřel II. stupeň studia, ale také snahou o maximální naplněnost kolektivní výuky především v nehudebních oborech. Narůstající zájem veřejnosti nás na jedné straně těší a svědčí jistě o kvalitní práci učitelů. Na většinu oborů k nám dojíždí studenti nejen z Hradce Králové, ale i dalších míst našeho okresu i kraje. Na druhé straně je každý nárůst žáků jen zhoršením již tak kritické prostorové situace. Celkový počet žáků v roce 2001/2002 dosáhl letos čísla 1870. Detailní rozpis podle oborů a ročníků je uveden v příloze č. 2.
Již pátý rok zůstala nezměněná výše školného. Na jeho úpravu se však již připravujeme od září 2002. Výše školného je dána vyhláškou o ZUŠ v rozpětí 20 - 50% celkových neinvestičních nákladů na žáka. Ty za několik posledních let natolik vzrostly, že bychom se již do uvedeného limitu nevešli. Podrobný rozpis stávajícího školného je uveden v příloze č. 3.
Kromě již zmíněného rodičovského příspěvku na školné hospodaří ZUŠ s dotací na mzdy od MŠMT a příspěvkem města (zřizovatele) na provoz budov. Díky právní subjektivitě také můžeme částečně využívat možnosti vedlejší hospodářské činnosti. Po zrušení možnosti pronajímat sami tzv. nebytové prostory (resp. povinnosti přenechat tuto záležitost do režie Správy budov) se pro nás tato možnost stala naprosto nezajímavou a nevýhodnou. Příležitostné pronájmy se tedy omezily jen na občasné zapůjčení sálů a učeben, provoz dvou nápojových automatů a kopírování. V uplynulém školním roce byly v ZUŠ Na Střezině provedeny dvě kontroly nadřízených orgánů. První byla již 10. října 2001 tématická preventivní kontrola o stavu bezpečnosti práce a požární ochrany. Vše bylo shledáno v pořádku. V závěru roku 2001 byla provedena kontrola budov Okresní hygienickou stanicí. Tato kontrola navazovala na poslední jednání před dvěma lety, kdy byla dána OHS dvouletá lhůta k odstranění nedostatků. Vzhledem k tomu, že plánovaná rekonstrukce nových prostor ještě ani nezačala (v roce 2003 již mělo být původně vše hotovo), byly upřesněny závady v současných budovách a zapsány nové termíny na jejich odstranění již pod hrozbou následných sankcí při nedodržení termínů. Oba zápisy ze zmíněných kontrol jsou uvedeny v příloze č. 4 a 5.
BUDOVY A VYBAVENÍ ŠKOLY:
Jak již bylo zmíněno, výuka ZUŠ Na Střezině je v současné době rozdělena do pěti budov na Slezském Předměstí.
Hlavní budova (Na Střezině 1042) slouží k výuce hudebního oboru a sídlí zde tzv. administrativní centrum včetně ředitelství školy. Díky investicím do oprav v minulých je tato budova stavebně v perfektním pořádku, nicméně původní kanceláře většinou o velikosti 3 x 4 m splňují požadavky na výuku jen u části individuálních lekcí. Zoufale chybí učebny pro kolektivní výuku teoretických předmětů i hudebních souborů, kabinety pro učitele včetně důstojnější sborovny, sklady hudebních nástrojů a materiálu, odpovídající počet sociálního zařízení, šatny pro žáky atd..
Již několik let máme dojem, že budova Na Střezině je maximálně využita a není ani kousek místa ladem. Každoročně však objevíme ještě další možnosti drobných úprav. Tak se např. v průběhu uplynulého školního roku podařilo vybudovat z původního skladu (garáže) krásnou novou učebnu v suterénu a do čtyřech dalších tříd a ředitelny byl zakoupen nový nábytek. V přízemí byla vybudována nová vrátnice s telefonní ústřednou a obsluhou kopírky. Podstatné zlepšení vzhledu zaznamenal i hlavní vchod do budovy. Zbrusu nové vchodové dveře doplňuje nový kachlový obklad schodiště a přilehlých zdí. Stávající počítačová síť byla rozšířena o další učebnu (č. 6) a bylo zde také zmodernizováno zářivkové osvětlení (+ na č. 9 a v ředitelně). Částečnou stavební úpravou prošla i kancelář zástupce ředitele, kde sádrokartonová příčka nahradila původní provizorní závěs. Vznikl tak konečně přehledný archiv školních dokumentů a z jeho bývalého stanoviště sklad smyčcových nástrojů.
Jsme rádi, že do inventáře učebních pomůcek přibylo za minulý rok poměrně dost nových hudebních nástrojů. Požadavky jednotlivých nástrojových předmětových skupin na obnovu a doplňování učebních pomůcek se daří průběžně vyřizovat. To má zásadní význam pro přijímání nových žáků. Se stoupající cenou hudebních nástrojů je pro většinu rodičů nemožné zakoupit drahý nástroj při začátku výuky a je velmi využívána možnost zapůjčení školních nástrojů domů. Z hlavních nákupů bych jmenoval alespoň 2 basové kytary, 3 altsaxofony, hoboj, trubku, 2 flétny, 2 kytary, sadu smyčcových nástrojů (housle, viola, violoncello a kontrabas), 3 akordeony a ozvučení pro třídu keyboardů. Dále bylo zakoupeno několik kazetových přehrávačů, televizor a průběžně byla doplňována i naše počítačová síť. V závěru školního roku jsme zakoupili také nový kopírovací stroj do kanceláře. Z investičních nákupů posílilo vybavení hudebního oboru nové pianino Petrof a keyboard Yamaha.
Druhá budova školy je v Brandlově ulici a v hradeckém názvosloví a se pro ni již vžilo i na veřejnosti pojmenování Jesličky (podle původního účelu budovy a zároveň nynějšího názvu naší stálé divadelní scény). Zde získal v roce 1991 své stálé útočiště literárně-dramatický a výtvarný obor. I přes několikeré rekonstrukce je i tato budova naprosto přeplněna a výuka probíhá mnohdy doslova v partyzánských podmínkách. I zde jsme již dávno dospěli do stadia, že již není co a kam rozšiřovat. Pod tlakem nedostatku výukových prostor vznikla "učebna" i z původní únikové chodbičky z divadelního sálu. Stačilo nově vymalovat, dát koberec a žaluzie a třída pro dva stojící herce je hotová. Velkou výhodou budovy Jesličky je krásná zahrada, kterou pravidelně udržuje pan školník. V této venkovní části budovy byl letos opraven hlavní chodník ke vchodu výtvarného oboru.
Ve vybavení jednotlivých oborů si letos více polepšili výtvarníci. Získali vlastní počítačové vybavení do kanceláře a nový hlubotiskový lis pro výuku grafiky. Na LDO mají novou videokameru, CD přehrávač s minidiskem, akustické kytarové kombo a nový šicí stroj na kostýmy. V průběhu roku došlo k definitivnímu vnitřnímu rozdělení budovy na dva obory. Zmizel i poslední spojovací článek - společná minisborovna (přepažená chodba). Ta bude nadále sloužit jen pro potřeby LDO, zatímco výtvarníci k tomuto účelu kolektivně obsadili kancelář zástupce ředitele.
Stejnou a značně obehranou písničku o nedostatku učeben zpívá již od svého vzniku také taneční obor. Jeho výuka je navíc i vnitřně rozdělena do tří dalších budov. Tou "nejhlavnější" je třetí školní budova Trojka v Lidické ulici, která je ještě 11 let po pádu komunismu stále v majetku Fondu dětí a mládeže (v likvidaci, avšak zřejmě nezlikvidovatelný). Již několikeré snahy (a zpracované projekty) naší ZUŠ a Magistrátu města HK o převedení budovy do majetku města vždy skončily odložením v závěrečné fázi řešení. I přesto bylo do této budovy investováno také mnoho finančních prostředků na průběžné opravy. Dá se říci, že nyní zde máme dva velmi slušně vybavené taneční sály (až na ty rozměry) a jednu místnost pro cca 10 učitelů, sloužící jako sborovna, kancelář, šatna učitelů, sklad, ... (3 x 3 m!). Ke spokojenosti učitelek klasického tance jistě přispělo dovybavení druhého sálu baletizolem. Významnou investicí pro taneční obor je zakoupení nového digitálního klavíru GEM.
Ke každodenní výuce tanečního oboru využíváme dále tělocvičnu MŠ Slavíčkova. Zde se podařilo vybudovat v minulém roce alespoň provizorní šatničku pro děti, což je pro nás po letech problémů s touto tělocvičnou ohromný úspěch. Od ledna 2002 také využíváme za komerční pronájem po předcházející adaptaci sál v budově bývalého Keramického ústavu na Pospíšilově tř.. Zde se do tří dnů v týdnu soustředila výuka stepu a lidového tance. I k tomuto sálu jsme pronajali zároveň původní kancelář jako šatnu pro děti. I pro toto odloučené pracoviště byla zakoupena a instalována potřebná ozvučovací technika a základní vybavení šatny.
Naše škola již několik let usiluje o získání nových budov k výuce. Situace se slíbenou rekonstrukcí historických budov v Dlouhé ulici byla však prakticky po celý rok bez výrazných změn. Již několikrát byla celá záležitost projednávána v Radě města a v zastupitelstvu, ale vždy došlo k dalšímu odložení celé záležitosti v důsledku hledání levnějších řešení. Do celé situace se nakonec vložila Okresní hygienická stanice, která na své kontrole konstatovala velmi kritický stav prakticky ve všech oborech. Pokud nedojde v dohledné době k nápravě, hrozí škole k 1. září 2003 vyřazení ze sítě škol. Teprve v samém závěru školního roku zastupitelstvo města schválilo 1. etapu prací na rekonstrukci budov v Dlouhé ulici. Částka 37 milionů korun je určena na statické zajištění objektu a rekonstrukci střechy. Teprve po listopadových volbách však bude rozhodnuto, jak bude stavba pokračovat dále. Opět tedy žijeme a pracujeme v nejistotě, což rozhodně nepřispívá ke klidnému plánování budoucího rozvoje školy.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A VEDENÍ ŠKOLY
V čele ZUŠ stojí ředitel, který řídí činnost školy a je za ni a její výsledky plně odpovědný. Poslední potvrzení ředitele ve funkci Magistrátem města Hradec Králové je datováno ke dni 10. dubna 2000 v souvislosti s úpravou názvu školy. Ředitel je statutárním orgánem ZUŠ a jedná jejím jménem. Rozhoduje ve věcech ZUŠ samostatně, pokud není jeho rozhodnutí podmíněno schválením MŠMT, KÚ Královéhradeckého kraje, zřizovatelem, či jiných vyšších orgánů.
Vzhledem k velikosti školy jsou u nás jmenováni ředitelem celkem čtyři zástupci ředitele - jednotlivě pro každý z oborů. Vždyť každý z oborů je počtem žáků samostatně větší, než kterákoliv další mimohradecká celá škola v našem okrese. Zástupce ředitele pro hudební obor navíc zastupuje ředitele v jeho nepřítomnosti s kompetencí zastupování v plném rozsahu (tzv. statutární zástupce). V běžném provozu školy řídí tento zástupce organizačně a pedagogicky činnost hudebního oboru v hlavní budově školy - Na Střezině. Pro usměrňování práce v jednotlivých předmětech (nástrojích) hudebního oboru jsou zřizovány na návrh zástupce ředitele ještě tzv. předmětové komise. Jejich vedením je vždy pověřen vybraný učitel. Další tři zástupci ředitele jsou ustanoveni s dílčí kompetencí zastupování pro nehudební obory (výtvarný, literárně-dramatický a taneční), které řídí pedagogicky a organizačně.
Pro vedlejší budovy (Jesličky a Trojka) je zároveň ustavena funkce vedoucího detašovaného pracoviště, který plně zodpovídá za provoz určité budovy. Touto funkcí jsou pověřeni zástupci ředitele pro taneční obor (Trojka) a literárně-dramatický obor (Jesličky).
Vedoucí předmětových skupin a zástupci ředitele (vedoucí oborů) tvoří spolu s ředitelem školy Uměleckou radu ZUŠ. Jako další poradní orgán dále zřizuje ředitel Pedagogickou radu školy. Umělecká rada školy se schází většinou po jednotlivých sekcích dle potřeby několikrát do roka a reaguje na jednání okresních a krajských uměleckých rad, jejímiž členy jsou často také naši učitelé. pedagogická rada učitelů ZUŠ se schází pravidelně na poradách zpravidla jednou měsíčně. pracovním poradám předchází každé pondělí dopoledne porada vedení školy.
Ředitel školy dále řídí činnost hospodářky ZUŠ (evidence majetku a školného), správce budov a pracovnice pro PaM. Pro zpracování mezd a příslušných statistických výkazů a podvojného účetnictví spolupracuje škola se soukromou účetní firmou.
Úklid budov je zajišťován třemi uklizečkami na snížený pracovní úvazek. Jejich činnost řídí a koordinuje správce budov. Již jen jediný pracovník na civilní službě působí převážně v budově Jesličky, jeho činnost řídí zástupce ředitele pro LDO ve spolupráci se správcem budov.
HUDEBNÍ OBOR
Ve školním roce 2001/2002 prošel hudební obor ZUŠ Na Střezině obdobím nadšení, zklamání a také opět - obdobím tvrdé práce. S nadšením přijali pedagogové zprávu o tom, že se snad ze stísněných prostor budovy Na Střezině budou za čas (asi do tří let..!) stěhovat do nově zrekonstruovaného domu v Dlouhé ulici. Zklamáním bylo, že se všechno ve "zlé" obrátilo a nová "ZUŠka" je opět v nedohlednu... . Přesto se psychicky nenechali zlomit a s obrovským nasazením připravovali po celý rok své žáky na množství veřejných koncertů, kulturních akcí apod. Celkem vystoupilo okolo 770 žáků (samozřejmě někteří i několikrát za rok). Na akcích ve škole, v jiných městských veřejných sálech i v zahraničí (Polsko, Švýcarsko, Francie) se vystřídalo 2424 evidovaných posluchačů.
Podívejme se na činnost hudebního oboru ještě poněkud podrobněji. Kromě koncertů, jako logické součásti výuky, se naši učitelé snažili i jinak o to, aby děti zasáhlo široké spektrum hudebního dění. Například jako houby po dešti se množí různé hudební semináře, zde je třeba poukázat především na kytarové oddělení pod vedením uč. R. Coufala. Další pedagogové - v největší míře klavíristé - se stále častěji jezdí zdokonalovat se svými žáky na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně nebo na Hudební akademii múzických umění v Praze. Díky velmi aktivnímu působení učitelů elektrických kláves se začala dokonce vytvářet nová hudební seskupení, ve kterých se uplatňují již zmínění keyboardisté a také - a to je velmi dobré - žáci hrající na jiné hudební nástroje. To je přesně to, co vedle klasických smyčcových, dechových nebo popřípadě smíšených komorních těles rádi vidíme. Žáci najednou nachází uplatnění a jsou mnohem více vtaženi do procesu vzdělávání. V neposlední řadě, vedle častých hudebních soustředění dechového, smyčcového nebo akordeonového oddělení měli možnost učitelé realizovat svoje pedagogické zkušenosti při přípravě dětí na soutěž ZUŠ, pořádané celostátně ministerstvem školství ČR. Vynikající umístění téměř desítky žáků v krajském a především národním kole považujeme za významný úspěch. Nutno podotknout, že již v okresních kolech se velká část žáků prokazovala velmi kvalitní úrovní ve výkonech, které předvedli. Za práci, která v každém případě přesahuje přípravu žáků na soutěž, je třeba v letošním roce poděkovat jmenovitě pedagogům: S.Schovancové (klavír), M.Vlčkové (klavír), R.Coufalovi (kytara), Z.Benýškové (violoncello), D.Vlčkovi (kontrabas), L.Stránské a J.Štolfové (housle). Za pozoruhodný úspěch lze označit také další působení smyčcového orchestru Primavera pod vedením J.Křováčka. Zmíněné těleso si dále vylepšovalo své renomé na významných podiích. Dokladem jsou uskutečněné koncerty zařazené do abonentního cyklu Filharmonie Hradec Králové, kde mimo jiné letos spolupracovala Primavera s vynikajícím umělcem, houslistou B. Matouškem. Řada hostujících umělců - profesionálů, kde nechyběli ani např. G. Demeterová, V. Hudeček, J. Stivín tak neustále narůstá. Primavera také kromě letošních dvou zájezdů do zahraničí (Švýcarsko, Francie) přispěla svou účastí v květnu na benefiční výtěžek z koncertu agentury Fantastico, který byl určen pro Fakultní nemocnici v Hradci Králové. Také dva další uskutečněné koncerty žáků hudebního oboru na dětské klinice Fakultní nemocnice Hradec králové ( v prosinci 2001 a v dubnu 2002) profilují naši činnost ve školním roce.
Závěrem můžeme konstatovat, že žádný "personální otřes" nezasáhl harmonický průběh školního roku v hudebním oboru. Ještě je třeba dodat něco k návštěvnosti koncertů: Rádi bychom viděli větší zájem rodičů malých dětí - žáčků o koncerty, na kterých mohou slyšet již vyzrálé výkony z vyšších ročníků. Akce hudebního oboru jsou pravidelné, není problém se orientovat v měsíčním plánu na vývěskách a ve skříňkách školy. Navíc "příklad" je pro dítě vždy důležitý! Podpůrným způsobem, a to velmi významně, přistupuje k naší činnosti Klub přátel hudebního oboru (KPHO). V průběhu školního roku podporuje finančně a organizačně průběh mnoha akcí, umožňuje aktivním učitelům čerpat prostředky na další mimoškolní činnost našich žáků. KPHO díky členským příspěvkům pokrývá prakticky z velké části to, na co státu v dotacích nezbývá… Díky proto za pochopení rodičů a občas nějakého sponzora. Rada rodičů změnila letos některé dílčí formulace pro další čerpání financí na činnost KPHO a také výši členských příspěvků. To jistě umožní vytvořit další hudebně hodnotné projekty a je to dobrý příklad toho, že rodiče mají možnost spolupracovat se školou na vzdělávání svých dětí. Je potěšitelné, že rodiče nevnímají členství v KPHO formálně a že KPHO zaujímá pevnou platformu ve vzdělávacím procesu školy.
Hudební obor tedy funguje spolehlivě. Pedagogové však stále nemají pocit, že co se týče jejich ohodnocení ze strany státu, je všechno v pořádku. Přáli bychom si, aby nám neodcházeli, protože nemohou vyjít v rodině s penězi. Za poctivou a vysoce odbornou práci, kterou odvádějí by jim měl náležet i poctivý a odpovídající plat.
Zpracoval: Miroslav Štolfa, zástupce ředitele pro hudební obor
LITERÁRNĚ-DRAMATICKÝ OBOR
Urodilo se celkem 132 představení (loni 138). Na zájezd se vyjelo 19x (loni 28x). Dovezla se tři představení (loni 14). Všechna představení shlédlo celkem 9480 diváků /loni 9800/. Průměrná návštěva na jedno představení činila 71,81 diváka (loni 71,00). Proběhlo celkem 107 soustředění (loni 56)!
Výrazná velká inscenace meziročníkového typu se vydařila Janu Dvořákovi. Titul "Byl jednou jeden Saturnin" se vyznačuje výrazným autorským vkladem a inteligentním humorem svých stvořitelů (Jirotka x Dvořák).
Daří se udržet kontinuitu cyklických pořadů, jež mají stabilně vysokou návštěvnost (2x kabaret "Co dům dal", cestopisy každý měsíc).
Velmi se začíná vyplácet sázka na Studia dospělých. Všech pět skupin uvedlo velmi zajímavé inscenace odlišných žánrů a poetik. Studio Jana Dvořáka atakovalo divácké bránice jevištním vydáním nejlepšího středoevropského časopisu Muž a smrt ("Všichni čekali něco jiného"), další jeho Studio šermířsky orientované se představilo parafrází Tří mušketýrů. Studio Emy Zámečníkové se blýsklo muzikálově pojatou adaptací "Draka" Jevgenije Švarce. Studio Jiřího Polehni ve spolupráci s Monikou Janákovou vyprodukovalo ruský loutkový horror "Naděžda". Studio Antonína Fendrycha se odvážně a se ctí porvalo s náročnou předlohou Oscara Wildeho "Ideální manžel". Připomínám, že jde vesměs o inscenace celovečerní, velmi slušné úrovně. Očekáváme-li od Studií dospělých vysoký standard, o to více potěší celá řada slibných projektů ročníkových, vzniklých v základním studiu. Namátkou jmenujme alespoň "Carmen" Jolany Brannyové a "Mejdan? To je pěkná divočina!" Honzy Dvořáka.
Obecně lze konstatovat, že inscenační úroveň roste a tzv. polotovary jsou prezentovány stále méně. O tom ostatně jednoznačně vypovídá vysoký počet soustředění, která se již neodehrávají pouze o víkendech, ale začasté i v dopoledních hodinách dnů všedních, neboť jiným způsobem se na jediný zkušební sál opravdu dostat nelze.
Taktéž v letošním roce se LDO - Divadlo Jesličky stalo společně se střediskem Impuls spolupořadatelem mnoha přehlídek okresních i krajských.
Nejatraktivnější výjezd uskutečnil se svou skupinou Jan Dvořák (Divadlo Disk Praha). Přivítali jsme odchovance režiséra Štěpána Chaloupku, jenž z pražské DAMU přivezl inscenaci Osbornova textu "Ohlédni se v hněvu". Líbilo se mu zde tak, že nechtěl ani odejít. Ani letos nechyběly Jesličky na stěžejních regionálních a národních divadelních přehlídkách. Na moravskotřebovském "Štronzu", ale i na "Libčanech Matěje Kopeckého" zářil loutkářský talent Miroslavy Venclové. Postup na národní přehlídku monologů a dialogů si vybojovala Zuzana Michelfeitová. Hustým postupovým sítem až na národní přehlídku Wolkerův Prostějov prošli sólisté Petra Voplatková, Tomáš Hejtmánek, Lukáš Dubrovský, Svatava Milková, Milan Tomáš, Václav Bartoš a Miroslava Venclová, většinou z líhně Emy Zámečníkové. Na téže přehlídce se představilo i divadlo poezie Emy Zámečníkové "Zlámilá". Miroslava Venclová si odvezla cennou trofej - laureát Wolkerova Prostějova. Národní přehlídka Dětská scéna v Trutnově patřila souboru Emy Zámečníkové "Jak se chtěl oženit Yangi Bangi Bou" a sólistům Kateřině Zemanové, Adéle Víchové, Renatě Huškové a Přemyslu Ježkovi z líhní Jany Portykové, Jiřího Polehni a Emy Zámečníkové. Na národní přehlídce mladého a netradičního divadla Šrámkův Písek nás reprezentovala inscenace Drak Emy Zámečníkové.
Především zásluhou Emy Zámečníkové byli na pražskou DAMU, obor alternativní a loutkové divadlo, přijati Milan Tomáš a Svatava Milková.
Jak opět ukázaly letošní přijímací zkoušky ke studiu naší ZUŠ, o LDO je enormní zájem a budova doslova praská ve švech. Nemožnost nadále se rozšiřovat nad kapacitu 300 žáků (stopstav hodinových dotací, totálně nevyhovující prostory) nutí podvědomě pedagogy pracovat navíc a nad rámec povinností na kvalitě inscenací i v podmínkách polních. Rádi vytrváme, přesvědčeni o smyslu svého konání. Je však důstojné moderní společnosti neposkytnout části mladé populace styk s fenoménem tak určujícím, jako je divadlo?
Zpracoval: Josef Tejkl, zástupce ředitele pro literárně dramatický obor
VÝTVARNÝ OBOR
V letošním školním roce 2001/ 2002 výtvarný obor navštěvovalo 612 žáků. Úvodem bych Vás ráda seznámila se složením pedagogického sboru, který se podílel na výuce a chodu výtvarného oboru ve školním roce 2001/2002: interní učitelé - vedoucí oboru Mgr. Milada Harvilková, Mgr. Klára Harvilková, Mgr. Lucie Henzlová, Mgr. Alena Hanousková, Mgr. Jindřiška Kolářová, Jan Slavíček a Kamil Bělohlávek. Do kategorie externích učitelů patří - Eva Diblíková, Iva Gachová a Milan Michl.
Na konci školního roku došlo ke změnám v zaměstnaneckých poměrech. Na vlastní žádost odcházejí Mgr. Jindřiška Kolářová a Mgr. Lenka Hypiusová ( t.č. na mateřské dovolené). Novými členy našeho kolektivu se stanou Mgr. Marek Bělohlávek a Jitka Sommerová, kteří získali u nás pracovní místo v konkurzním řízení.
S plnou důvěrou mohu říci, že všichni vyučující se zhostili své práce na výbornou a v nemalé míře přispěli k velmi dobrým výsledkům, kterých výtvarný obor letos dosáhl.
Výuka výtvarného oboru probíhala po celý čas v pro nás stále nezměněných podmínkách - ve čtyřech středně velkých výtvarných učebnách a třech učebnách specializovaných - grafická třída, točírna a fotokomora. I nadále nám chybí učebny pro výuku keramiky a kamenosochařství. Přes nedostatky chybějících učeben byly jednotlivé ročníky naplněny na nejvyšší únosnou míru ve snaze uspokojit co největší počet uchazečů o studium. Všichni vyučující svoji náplň v hodinách opírali o osnovy a učební plány předmětů - Plošné tvorby, Prostorové tvorby, Objektové a akční tvorby a Výtvarné kultury. Nové osnovy, které byly schváleny 21. dubna 2000 MŠMT, nabízejí větší výtvarnou variabilitu a volnost ve výuce pro žáka i pro učitele. Všechny tyto klady měly příznivý odraz v celkovém pojetí práce výtvarného oboru ZUŠ Na Střezině. Vyučování i nadále probíhá ve tříhodinových lekcích jedenkrát týdně podle devíti programů. ( Program číslo 9 je určen pouze pro rozšířenou výuku.) V současné době probíhá rozšířená výuka na naší škole pouze ve výtvarných odvětvích, zaměřených na grafické techniky a kamenosochařství. V budoucnosti bychom rádi tato specializovaná oddělení rozšířili v oboru malba a počítačová grafika.
Již několikátým rokem si u nás našlo místo také studium pro dospělé. S velkým potěšením pozorujeme, že máme stálou přízeň posluchačů z minulých let, a že je i velký zájem nových žadatelů o toto studium.
Jako tradičně byla i letos do naší výuky zařazena příprava uchazečů na střední a vysoké školy s uměleckým zaměřením. Deseti žákům studium v těchto odděleních pomohlo k přijetí na následující školy - SUPŠ v Turnově, SOŠ - Oděvní škola v Ústí nad Orlicí, SOU - HNN - design nábytku, VUT v Brně - zahradní architektura, ČVUT fakulta architektury v Praze, technická univerzita - fakulta architektury v Liberci, univerzita v Hradci králové - katedra výtvarné výchovy.
Ačkoliv je v současné době výtvarný obor poměrně slušně materiálně vybaven, nepodařilo se nám z finančních důvodů uskutečnit nákup některých nových výtvarných pomůcek.
Měsíc listopad se pro nás stal úspěšných startem v oblasti soutěží. V soutěži "Techfilm 2001" na téma " Místo, kde žiji" - jsme obsadili dvě první místa ( žáci Kláry Harvilkové), jedno 2. místo a tři 3. místa ( žáci Milady Harvilkové, Lucie Henzlové a Jana Slavíčka). Všechny vítězné práce byly vystaveny v prostorách Galerie T Univerzity HK.
Po celý školní rok se učitelé připravovali na nejvýznamnější soutěž pro ZUŠ vyhlášenou na téma Mosty. Krajské kolo soutěže proběhlo 2.5.2002 v ZUŠ Habrmanova v Hradci Králové. Jsme velmi rádi, že celý výtvarný obor obhájil své vynikající postavení v celorepublikovém měřítku. Učitelé zde představili zajímavé soubory prací, opírající se o klasické zpracování téma mostů, ale objevily se zde i velmi zajímavé cykly, vycházející z vnitřních pocitů žáků, např: Naděje, Cesty, Labyrinty, Brány, Bible - vznik světa, Alfa a omega, Gordické uzly, Otvory ke světu a mé duši, Místo v mé duši … . V letošní přehlídce se objevily nové práce z multimediální oblasti - projekty vytvářené za pomoci PC a videa ( Jan Slavíček).
Výtvarný obor se představoval nejen v soutěžích pro něj vypsaných, ale i na samostatných výstavách a veřejných prezentacích. Ráda bych se zmínila o těch nejdůležitějších. V říjnu jsme byli požádáni katedrou výtvarné výchovy Univerzity HK, abychom uskutečnili výstavu prací v prostorách jejich Galerie T. V prosinci mohli návštěvníci Klicperova divadla vidět tradiční vánoční výstavu keramiky. Ve vánočním období jsme vystavili též soubor prací v prostorách Informačního centra na Gočárově třídě. Po loňské a předloňské úspěšné přehlídce prací výtvarného oboru v prostorách atria Parlamentu ČR a pro dobrý ohlas jsme byli pozváni v lednu 2002 uskutečnit další prestižní přehlídku naší tvorby v tomto krásném interiéru. Po ukončení této výstavy se v březnu s těmito pracemi mohla seznámit i hradecká veřejnost v prostorách obchodního domu Tesco v centru města.
I na dále pro nás zůstává nejdůležitější akcí za celý školní rok celooborová přehlídka, na níž prezentují všichni učitelé díla svých žáků a kde návštěvníci mohou vidět pohromadě tvorbu ve všech výtvarných disciplínách, které náš obor nabízí. I tentokrát se tato výstava uskutečnila v květnu v reprezentačních prostorách radnice na Velkém náměstí. V průběhu roku se mohli hradečtí občané s výtvarnými pracemi seznámit na několika dalších příležitostných výstavách, např. v různých školách, prodejnách, knihovnách i na celoroční výstavě v budově Polikliniky II na Slezském Předměstí.
Tematické zájezdy do historické Prahy, které v průběhu roku připravovala uč. Klára Harvilková si našly své příznivce. V září jsme dokončili prohlídku výstavy " Sláva barokní Čechie" a v říjnu jsme navštívili objekty pražské moderní architektury 20. století. V měsíci únoru 2002 se mohli žáci seznámit s celoživotní tvorbou malíře Maxe Švabinského i pracemi současných výtvarníků na výstavě ve Staroměstské radnici " Grafika roku 2001".
V květnu proběhlo víkendové soustředění se zaměřením na krajinomalbu ve Dlouhých Rzech. Zde měli naši starší posluchači možnost vyzkoušet si malbu a kresbu v plenéru. V období měsíce června se uskutečnily tři zájezdy pro naše žáky ve všech věkových kategorií. Žáci 4. - 5. ročníků podnikli zájezd do Chrudimi - Muzeum loutek, žáci 1. - 3. ročníků do zámku v Častolovicích a nejstarší žáci do Litomyšle, kde navštívili Institut restaurování a konzervačních látek, litomyšlský zámek a Portmoneum malíře J. Váchala.
Tímto končí stručný výčet našich aktivit a těšíme se na nové krásné práce našich žáků a na zajímavé výtvarné inspirace od našich pedagogů.
Zpracovala: Milada Harvilková, zástupce ředitele výtvarný obor
TANEČNÍ OBOR
Letošní školní rok byl pro taneční obor skutečně plný změn a překvapení. Problémovou anabázi jsme zahájili přijetím p. uč. Elišky Brunové na dvanáctihodinový týdenní úvazek, který jsme ovšem po zápisu žáků v září pro nevyhovující rozvrh přípravných ročníků museli snížit na 8 hodin (důvod byl v malém počtu adekvátních tanečních prostor). V důsledku těchto změn podala p. uč. Brunová výpověď a její hodiny narychlo přebírala kolegyně Iva Dulíčková. V prosinci naše pedagogické řady opustila také vynikající učitelka Pavla Cejnarová, která se přestěhovala do Anglie, a my jsme přijali p. uč. Ježkovou na plný úvazek. V lednu nás ze dne na den opustila externí učitelka stepu Ludmila Pohlová. A aby těch změn nebylo málo, byli jsme nuceni vyklidit prostory tělocvičny ZŠ v ul. Heyrovského, do týdne nalézt náhradu, předělat rozvrhy "stepařům" a "Červánku" a zahájit výuku v novém sále areálu bývalé Pilňáčkovy továrny. Nicméně výuka probíhala i nadále se stejnou intenzitou a nasazením všech zúčastněných.
V listopadu a prosinci proběhla výchovná představení pro ZŠ a MŠ pod názvem "Co je tanec ?" a již v prosinci jsme začali s realizací většího projektu - taneční pohádky, kde účinkovalo 56 žáků TO. Pohádku pod názvem "Malá mořská víla" jsme prezentovali na cca 12 vystoupeních pro děti i dospělé v divadélku Jesličky a v Klicperově divadle. Úspěch a ohlas bych opravdu obrovský, neboť se zde skloubila vynikající taneční úroveň našich žáků s téměř profesionálním technickým zázemím. Ráda bych tímto poděkovala všem učitelům TO, protože desítky hodin práce nad rámec úvazku a veliká ochota se v konečném výsledku zúročily.
V lednu také probíhaly přijímací zkoušky na Pražskou konzervatoř, kam se hlásily 4 žákyně a všechny byly přijaty. Domnívám se, že příprava našich žáků je ze strany Pražské konzervatoře již několik let velmi kladně oceňována.
Už potřetí proběhl v dubnu v Klicperově divadle "Večer scénického tance", který pořádá naše škola jako prezentaci našich nejstarších žáků, žáků Tanečního studia a hostů z jiných škol, zabývajících se scénickým tancem. Rádi bychom si tuto - již tradici - podrželi jako jakýsi stálý předvoj k tanečnímu festivalu mezinárodní úrovně, který by byl věnován též modernímu scénickému tanci "Entrée k tanci". V podobném duchu se každoročně zúčastňujeme soutěže ve scénickém tanci v Ústí nad Orlicí ("Tanec, tanec, …").
Lidový tanec, který je obsažen v osnovách tanečního oboru ZUŠ je na naší škole rozvíjen prostřednictvím dětského folklórního souboru Červánek. Soubor přirozeně rozvíjí oživování lidových tradic v Hradci Králové. Při svých četných vystoupeních usiluje o přiblížení lidových tanců, písní a tradičních zvyků našich předků současníkům.
Letos jsme pořádali (pravidelný) masopustní průvod městem spojený s předvedením masopustního pásma, vynášení smrtky v Jiráskových sadech, kam jsme již několik let pro sobě přilákali mnoho diváků. Účastnili jsme se stavění májky na Šrámkově statku v Pileticích. Velký úspěch mělo v letošním školním roce i vánoční představení v Adalbertinu v Hradci Králové, Turnově, Zdechovicích a jinde. Z pravidelných akcí bych jmenovala zejména Dětský hradecký bál, jehož se letos konal již 6. ročník. Účastnily se ho dětské folklórní soubory nejen z východních Čech, ale i z dalších oblastí. Vystoupili jsme i na mezinárodním folklórním festivalu Pardubice - Hradec Králové, který se koná vždy začátkem června. Soubor Červánek (pod vedením p. uč. Ondráčkové) navštěvuje okolo 40 žáků, kteří pravidelně vystupují kromě výše zmíněných i na řadě komerčních akcí na objednávku, kde rovněž získávají zkušenosti v taneční praxi a zodpovědný přístup k práci v souboru.
Stepařské oddělení TO úspěšně zvládlo přechod do nových prostor. Nová tělocvična byla postupně vybavena na velmi slušný standard.
Taneční sezóna 2001/2002 byla pro stepaře velmi příznivá. První polovina školního roku byla věnována výuce nových variací a tvrdé přípravě nácviku choreografií. Při účasti na Mistrovství ČR 2002 v Blansku jsme zlomili historický rekord získaných prvních míst v jednom roce na jedné soutěži. Z celkem osmi disciplín jsme vyhráli šest, např. duet, velkou i malou skupinu do 11 let a další. Dále jsme získali tři druhá místa a v dorostenecké soutěži jsme ještě získali první, druhé a čtvrté místo. V rámci klasifikace "taneční praxe" proběhla dvě vystoupení "Klapity klap" v Jesličkách.
Ve spolupráci s Pedagogickým centrem v Hradci Králové jsme uspořádali seminář pro učitele MŠ a tanečních oborů ZUŠ. Náplní semináře byla výuka taneční průpravy v jednotlivých ročnících a práce s korepeticí. Pro velký zájem byl seminář (pod vedením Petry Šustové a Pavly Cejnarové) zopakován ještě v únoru. Jeho dalším výstupem bude i připravované CD s modelovými korepeticemi pro TO.
Závěr školního roku již tradičně patří vyprodanému Klicperovu divadlu a našim cca 300 žákům, kteří tu prezentují na závěrečném vystoupení svoji celoroční práci. Letos se konalo vystoupení pod názvem "Z pohádky do pohádky". Myslím, že všichni zúčastnění odcházeli opravdu spokojení a aplaus nebral konce.
Nezaujatý čtenář by se mohl ptát - tak co vás vlastně pálí? Pálí nás bohužel především malé a nevyhovující prostory pro výuku, téměř nulové zázemí pro učitele - a to na všech třech budovách. Taneční obor se navzdory tomuto faktu ještě stále rozrůstá, ale pokud město neumožní zajistit adekvátní podmínky pro výuku, ani naše ZUŠ zázraky nedokáže. Domnívám se, že úroveň našeho tanečního oboru je natolik viditelná, že umožnění dalšího růstu stojí přinejmenším za pořádné zamyšlení.
Zpracovala: Mgr. Petra Šustová, zástupce ředitele pro taneční obor
ZÁVĚREM
Letošní školní rok byl již třetí se zavedeným organizačním uspořádáním školy na čtyři do jisté míry samostatné obory. Ve zpětném hodnocení tohoto kroku převládají jen samá pozitiva. Během tří let se podařilo postupně doladit drobné nesrovnalosti a obory získaly na své identitě. Mají své kompetentní vedoucí, kteří se mohou soustředit opravdu na to, co jim je vlastní. To také považuji za jeden z hlavních úkolů ředitele školy - vytvořit dobré podmínky pro tvůrčí práci svých kolegů.
Ve zprávě hudebního oboru zazněla zmínka o dobré spolupráci s rodiči. To samozřejmě platí i u dalších oborů. Bez náležité podpory rodičů by se samozřejmě naše cíle nedaly uskutečňovat. Naše rodiče a příznivce se snažíme oslovovat nejen vlastní veřejnou činností, ale i jinými formami. O akcích školy se můžete pravidelně dočíst z regionálního i celostátního denního tisku (především Hradecké noviny, MF - Dnes, ...), zprávy o škole a jejích jednotlivých souborech se často objevují i v oborových časopisech (Talent, Valná hromada, Divadelní noviny, ...). Pravidelně spolupracujeme s Českým rozhlasem Hradec Králové, některé pořady přebírají i jiná studia. Pro naše žáky a rodiče vydáváme informační zpravodaj Noviny Střeziny (zpravodaje za minulý rok jsou v příloze č. 7). Již po desáté jsme pořádali v hradeckém Adalbertinu velmi úspěšný společenský ples ZUŠ Na Střezině.
Členství našich žáků, resp. rodičů v Klubech přátel jednotlivých oborů je v podstatě samozřejmostí. Každý obor prostřednictvím svého občanského sdružení financuje svoji veškerou činnost nad rámec základní výuky. Určitým sjednocujícím elementem je pro tato sdružení již několikaletá existence celoškolního Klubu ZUŠ Na Střezině. Po svém vstupu do kteréhokoliv oborového Klubu přátel má každý člen (student) možnost obdržet klubovou průkazku, díky které pak může čerpat mnohé výhody při studiu (kopírování zdarma, volný vstup na akce školy, ...) i při běžném životě v našem městě (slevy u některých obchodníků, volné vstupenky na různá představení a koncerty, ...).
Zdálo by se, že vše tedy plyne jen k naší naprosté spokojenosti. Téměř. Zbývá maličkost, bolestně zmíněná ve všech zprávách z oborů - obehraná písnička o zoufalých prostorových podmínkách. Tím se kruh uzavírá a dostáváme se opět na začátek této zprávy. Rád bych tuto kapitolu již brzy ze závěrečných zpráv vynechával. Záleží to ovšem na tom, do jaké míry a kdy si hradečtí zastupitelé uvědomí důležitost našeho typu vzdělání pro další kulturní život města. Zatím nám nezbývá nic jiného, než tiše závidět jiným městům naší republiky, kde již tuto záležitost na dlouhou dobu rázně vyřešili stavbou nových základních uměleckých škol.
Karel Šust, ředitel školy
|