CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Základní umělecká škola v Hradci Králové, Na Střezině 1042 poskytuje základy uměleckého vzdělávání pro talentované zájemce ve věku zpravidla od pěti let až do dospělosti. V České republice existuje v různých městech 472 základních uměleckých škol. Na území nynějšího Královéhradeckého kraje jich působí celkem 29, přičemž ZUŠ Na Střezině je podle statistik největší školou tohoto typu v republice.
Od roku 1994 je tato škola samostatným právním subjektem (příspěvková organizace). Zřizovatelem je od počátku město Hradec Králové. Město provoz naší školy podporuje pravidelným finančním příspěvkem. Magistrát města se již několik let také zabývá velmi špatnou situací s nedostatkem výukových prostor, zatím bohužel se stále nejasným výsledkem. Za poslední rok se dokonce naše šance na zlepšení katastrofální situace ještě více zmenšily. V současné době ZUŠ působí v pěti budovách ve městě, přičemž všechny jsou vzhledem k vysokému počtu žáků v podstatě provizoria a výuka v nich probíhá jen za krajního pracovního a duševního vypětí všech zaměstnanců.
V uplynulém školním roce bylo v ZUŠ Na Střezině zaměstnáno celkem 78 pracovníků. Učitelů bylo celkem 71, z toho 57 interních a 14 na dohodu o činnosti. Provoz školy zajišťoval dále školník - správce budov, hospodářka, sekretářka - PaM, tři uklizečky a jeden pracovník na civilní vojenské službě. Učitelé všech oborů často působí v okresních a krajských uměleckých radách ZUŠ, škola je také členem Asociace ZUŠ ČR. Vzhledem k velikosti jednotlivých oborů naší školy se často stáváme jakýmsi přirozeným improvizovaným metodickým centrem, kde se scházejí kolegové z jiných škol. Někteří učitelé a vedení školy se aktivně podílejí na přípravě odborných vzdělávacích seminářů ve spolupráci s Pedagogickým centrem v Hradci Králové a na některých z těchto seminářů působí také jako lektoři. Velká pozornost byla v naší škole tradičně v minulém roce věnována dalšímu vzdělávání pracovníků. Škola podporuje zájemce o další vzdělávání jak organizačně (poskytování neplaceného volna na studium), tak i finančně. Výsledky se projevují především v kvalitnější výuce, opřené o nejnovější poznatky z metodiky výuky. Dlouhodobějším studiem (v rozsahu 1 semestru až tří let) si tento rok zvyšovalo kvalifikaci celkem 9 zaměstnanců a mnoho dalších využilo možnosti dotované účasti na různých jednorázových seminářích (1 - 3 dny). Podrobnější informace o učitelích i provozních zaměstnancích školy, jejich vzdělání a praxi jsou uvedeny v příloze č. 1. I přes trvalý pokles počtu žáků na základních školách v posledních letech se počty našich žáků nijak významně nemění, zaznamenáváme spíše opačnou tendenci. Zájem veřejnosti nás na jedné straně těší a svědčí jistě o kvalitní práci učitelů. Na většinu oborů k nám dojíždí studenti nejen z Hradce Králové, ale i dalších míst našeho okresu i kraje. Na druhé straně nás velmi tíží kritická prostorová situace. Celkový počet žáků v roce 2002/2003 dosáhl čísla 1804. Detailní rozpis podle oborů a ročníků je uveden v příloze č. 2.
Již šestý rok zůstala nezměněna výše školného. Jeho výpočet byl dosud dán vyhláškou č. 292/91 Sb. o ZUŠ. Školné podle tohoto předpisu stanovoval ředitel školy v rozpětí 20 - 50% celkových neinvestičních nákladů na žáka. Tato vyhláška byla dne 23. 5. 2003 novelizována a právě stanovení nového způsobu výpočtu školného byl hlavní důvod této novelizace. Podle nových předpisů se již školné bude vypočítávat pouze z provozních nákladů předcházejícího roku. Podrobný rozpis školného za minulý školní rok je uveden v příloze č. 3.
Kromě již zmíněného rodičovského příspěvku na školné hospodaří ZUŠ s dotací na mzdy od MŠMT a příspěvkem města (zřizovatele) na provoz budov. Díky právní subjektivitě také můžeme částečně využívat možnosti vedlejší hospodářské činnosti. Ta po zrušení možnosti Magistrátem města disponovat nebytovými prostorami sestává pouze z občasného zapůjčení sálů a učeben, provozu dvou nápojových automatů a kopírování.
Vyučování v ZUŠ Na Střezině probíhá ve všech uměleckých oborech: hudebním, výtvarném, literárně-dramatickém a tanečním. Ke studiu jsou přijímány děti zpravidla ve věku od 5 let (v LDO od 7 let), pro zájemce nad 18 let je organizováno studium pro dospělé. Vyučování probíhá většinou v odpoledních hodinách. V jednotlivých oborech se snažíme maximálně dodržovat učební plány vydané MŠMT, splnit alespoň minimální předepsanou hranici délky lekcí a zařazení povinných předmětů. Především z ekonomických důvodů však není vždy situace taková, jakou bychom si sami přáli. V některých oborech navíc učební plány již mnoho let chybí nebo je nutná jejich aktualizace. Přehled používaných učebních plánů je uveden v příloze č. 4. Ve všech oborech zřizujeme pro talentované žáky tzv. rozšířené vyučování. Do tohoto typu studia jsou zařazováni nadaní žáci na základě doporučení umělecké rady školy.
BUDOVY A VYBAVENÍ ŠKOLY:
Výuka ZUŠ Na Střezině je v současné době rozdělena do pěti budov na Slezském Předměstí. Hlavní budova (Na Střezině 1042) slouží k výuce hudebního oboru a sídlí zde tzv. administrativní centrum včetně ředitelství školy. Díky investicím do oprav v minulých letech je tato budova stavebně v relativním pořádku, nicméně původní kanceláře (většinou o velikosti 3 x 4 m) splňují požadavky na výuku jen u části individuálních lekcí. Zoufale chybí učebny pro kolektivní výuku teoretických předmětů i hudebních souborů, kabinety pro učitele včetně důstojnější sborovny (v současnosti je to místnost 3x3 m pro cca 50 učitelů), sklady hudebních nástrojů a materiálu, odpovídající počet sociálního zařízení, šatny pro žáky atd..V průběhu prázdnin byl zrušen suterénní sklad a přebudován na provizorní učebnu. Podařilo se tak rozmnožit řadu našich "komůrek" o šířce 1,2 m pro jednoho stojícího žáka a nezbývá nám nic jiného, než se radovat i z tohoto "úspěchu".
Ve vybavení oboru učebními pomůckami je již přece jen situace radostnější. V seznamu investic za minulý rok září především krásné nové křídlo Petrof IV.. Třída keyboardů si polepšila o nové varhany Korg a do nově zařizovaného improvizovaného nahrávacího studia byl pořízen výkonný počítač. Z dalších novinek stojí za uvedení nákup nových hudebních nástrojů: 4x flétna Yamaha, 3x saxofon Amati, koncertní a elektroakustická kytara a dva nové kontrabasy. Pro potřeby keyboardové třídy a nahrávacího studia jsme zakoupili několik mikrofonů se stojany. Za odborného dohledu jednotlivých správců z řad učitelů jsme průběžně také opravovali stávající nástrojové vybavení a dokupovali např. nová pouzdra pro nástroje, či sady notových pultů. Z elektrických přístrojů byl obor dovybaven dalšími dvěma počítači, několika magnetofony s CD přehrávačem, digitálním fotoaparátem, ve třech budovách školy byl instalován elektronický docházkový systém. V budově Na Střezině také pokračovala postupná modernizace vnitřního vybavení učeben novým nábytkem, kdy ten původní mnohdy pamatuje ještě dobu před 30 lety. Po posledních letních prázdninách čeká v této budově na nový nábytek již jen asi necelých 10 tříd.
Druhá budova školy je v Brandlově ulici a v hradeckém názvosloví se pro ni již vžilo i na veřejnosti pojmenování Jesličky (podle původního účelu budovy a zároveň nynějšího názvu naší stálé divadelní scény). Zde získal v roce 1991 své stálé útočiště literárně-dramatický a výtvarný obor. I přes několikeré částečné rekonstrukce je i tato budova totálně přeplněna a výuka probíhá mnohdy doslova v partyzánských podmínkách. Z hlediska stavebního je budova již také v dezolátním stavu (panelák ze 60. let bez generálních oprav). Vyžaduje kompletní rekonstrukci rozvodů elektřiny a vody včetně kanalizací (opakovaně jsme řešili např. prosakování kanalizace do stěn). Do větších rekonstrukcí se ale nelze pustit bez peněz a hlavně bez celkové koncepce řešení prostorové situace školy, kterou by měl mít náš zřizovatel. Ve vybavení oborů, působících v této budově, si letos o něco více polepšili výtvarníci. V polovině roku byla vybudována provizorní učebna pro výuku počítačové grafiky (přepažením stávající ročníkové třídy), vybavena nábytkem a osmi počítači. V průběhu prázdnin jsme nechali zvětšit místnost pro vypalovací pece (na úkor vstupního prostoru) a hned do ní umístili zbrusu novou velkou pec za 120.000,- Kč. Zároveň došlo ke drobným stavebním opravám stěny u schodiště, vybudování dosud chybějícího učitelského WC (bohužel opět za cenu zrušení úklidové komory). Rekonstrukcí prošla i učebna pro výuku fotografie, kde jsme kromě nábytku opravili propadlou podlahu a pořídili luxus v rámci naší školy - malou klimatizační jednotku, aby nám žáci ve stísněném prostoru při spuštěných leštičkách neomdlévali. V druhé polovině budovy (v části LDO) došlo v minulém roce pouze k již zmíněné opravě prosakující kanalizace a výměně koberce v jedné učebně. V závěru prázdnin byl pak díky neutuchající iniciativě učitelů svépomocí zbaven pavouků a vymalován divadelní bar.
Do tří dalších budov je rozdělena výuka tanečního oboru. Tou "nejhlavnější" je třetí školní budova Trojka v Lidické ulici. Ta je z nepochopitelných důvodů přes opakované snahy magistrátu o převedení do majetku města coby bývalý majetek SSM ještě stále ve správě Fondu dětí a mládeže (v likvidaci, avšak zřejmě nezlikvidovatelný). I přesto bylo do této budovy v minulosti investováno také mnoho finančních prostředků na průběžné opravy. Ty však řešily, jak je to již v naší škole zvykem, vždy pouze havarijní situaci opět bez jakékoliv koncepce budoucího vývoje . Dá se říci, že nyní zde máme dva velmi slušně vybavené taneční sály (až na ty rozměry!) a jednu místnost pro cca 10 učitelů, sloužící jako sborovna, kancelář, šatna učitelů, sklad, ... (3 x 3 m!). I v této oblasti však v průběhu prázdnin došlo k "zásadnímu průlomu" - řetězovou reakcí postupného zrušení úklidové komory a v jejím původním prostoru vybudováním učitelského WC a sprchy se uvolnila místnůstka právě po tomto zařízení. Pro naše neoficiální sdružení "projektantů minimálních prostor" pak již nebyl problém z původního WC vytvořit zcela novou kancelář pro zástupce ředitele TO! Po čtyřech letech ve své funkci má tedy vedoucí tanečního oboru konečně alespoň svoji židli a malý stůl, na který výhledově dostane i vlastní počítač. Výuku v této budově nám zkomplikovalo v dubnu 2003 brutální vyloupení dosud nepolapenými zloději. Do budovy se vsoukali malým větracím okénkem již zmíněné původní úklidové komory a svým řáděním a krádeží způsobili škodu za více jak 100.000,- Kč. Z této pohromy se vzpamatováváme ještě dnes. Nešlo jen o způsobené hmotné škody, ale i o psychickou újmu v již tak velmi vypjaté situaci a o zmaření spousty práce např. s přípravou a nahráváním speciální hudby k tanečním choreografiím, která byla uložena na ukradených CD... V technickém vybavení oboru jsme za uplynulý rok pokročili především investicemi do vybavení nových prostor (koberec, vybavení šatny, zrcadla v novém sále, ...), zlepšoval se však stav pomůcek i ve stávajících sálech. Do dalšího pokroku v počítačovém vybavení nás v podstatě donutila dubnová loupež, díky které jsme museli zakoupit např. i nový telefonní přístroj s faxem. Rozrostla se i sbírka erárních celotrikotů a základů ke kostýmům (speciální úpravy a varianty na jednotlivá vystoupení vyrábějí svépomocí paní učitelky). V závěru roku byly pro učitele TO zakooupeny bezdrátové mikrofony k lepšímu hlasovému vedení hodin.
Další část výuky tanečního oboru probíhá v tělocvičně MŠ Slavíčkova. I zde ale narážíme na neustálé komplikace s vedením MŠ. Při tom chápeme, že naše trvalé hostování v této budově klidu pro provoz MŠ nepřidá, ale jiné řešení nemáme. Nepříjemnou skutečností bylo pro nás zpoplatnění pronájmu od ledna 2003 (dříve jsme platili symbolickou 1,- Kč za hodinu, nyní 70,- Kč/hod.). Velmi nejisté období jsme zde prožili i v závěru školního roku, kdy nám byl oznámen záměr pronajímat tělocvičnu do budoucna až po skončení provozu školky - tedy denně až od 16,00 hodin. To by pro nás samozřejmě znamenalo faktické znemožnění výuky. Situace se uklidnila až po zásahu vedení odboru školství MM HK. I tak je pro nás další setrvání v této budově velkým provizoriem.
Jakoby peripetiím tanečníků neměl být nikdy konec. V průběhu školního roku jsme byli donuceni opustit další pronajatou tělocvičnu Učiliště a Praktické školy v ulici 17. listopadu. Na poslední chvíli se podařilo sehnat pronájem velké místnosti v budově bývalého keramického ústavu (Pilňáčkova továrna), kam byla od 1. ledna 2003 přesunuta výuka stepařů a folklórního souboru Červánek. Naše radost z nových prostor však netrvala dlouho a již v březnu jsme dostali výpověď pro přílišnou hlučnost našeho provozu. Po napjatých jednáních s firmou pronajímatele a MM HK se podařilo získat v areálu stejné továrny samostatný prostor po bývalé truhlárně. Ten jsme s dotací 360.000,- od MM HK nechali opět provizorně stavebně zadaptovat a smlouvou na 5 let si snad zajistili na nějakou dobu poměrný klid na výuku části tanečního oboru. I tak na existenci oboru vzhlížíme s velkými obavami.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A VEDENÍ ŠKOLY
V čele ZUŠ stojí ředitel, který řídí činnost školy a je za ni a její výsledky plně odpovědný. Poslední potvrzení ředitele ve funkci Magistrátem města Hradec Králové je datováno ke dni 10. dubna 2000 v souvislosti s úpravou názvu školy. Ředitel je statutárním orgánem ZUŠ a jedná jejím jménem. Rozhoduje ve věcech ZUŠ samostatně, pokud není jeho rozhodnutí podmíněno schválením MŠMT, KÚ Královéhradeckého kraje, zřizovatelem, či jiných vyšších orgánů. Vzhledem k velikosti školy jsou u nás jmenováni ředitelem celkem čtyři zástupci ředitele - jednotlivě pro každý z vyučovaných uměleckých oborů. Vždyť každý obor je počtem žáků samostatně větší, než kterákoliv další mimohradecká celá škola v našem okrese. Zástupce ředitele pro hudební obor navíc zastupuje ředitele v jeho nepřítomnosti s kompetencí zastupování v plném rozsahu (tzv. statutární zástupce). V běžném provozu školy řídí tento zástupce organizačně a pedagogicky činnost hudebního oboru v hlavní budově školy - Na Střezině. Pro usměrňování práce v jednotlivých předmětech (nástrojích) hudebního oboru jsou zřizovány na návrh zástupce ředitele ještě tzv. předmětové komise. Jejich vedením je vždy pověřen vybraný učitel. Další tři zástupci ředitele jsou ustanoveni s dílčí kompetencí zastupování pro nehudební obory (výtvarný, literárně-dramatický a taneční), které řídí pedagogicky a organizačně.
Pro vedlejší budovy (Jesličky a Trojka) je zároveň ustavena funkce vedoucího detašovaného pracoviště, který plně zodpovídá za provoz určité budovy. Touto funkcí jsou pověřeni zástupci ředitele pro taneční obor (Trojka) a literárně-dramatický obor (Jesličky). Vedoucí předmětových skupin a zástupci ředitele (vedoucí oborů) tvoří spolu s ředitelem školy Uměleckou radu ZUŠ. Jako další poradní orgán dále zřizuje ředitel Pedagogickou radu školy, kterou tvoří všichni učitelé ZUŠ. Umělecká rada školy se schází většinou po jednotlivých sekcích (oborech) dle potřeby několikrát do roka a reaguje na jednání okresních a krajských uměleckých rad, jejímiž členy jsou často také naši učitelé. Pedagogická rada učitelů ZUŠ jednala pravidelně na poradách zpravidla jednou měsíčně. Těmto pracovním poradám učitelů předchází každé pondělí dopoledne porada vedení školy.
Ředitel školy dále řídí činnost hospodářky ZUŠ (evidence majetku a školného), správce budov a pracovnice pro PaM. Pro zpracování mezd a příslušných statistických výkazů a podvojného účetnictví spolupracuje škola se soukromou účetní firmou.
Úklid budov je zajišťován třemi uklizečkami na snížený pracovní úvazek. Jejich činnost řídí a koordinuje správce budov. Již jen jediný pracovník na civilní službě působí převážně v budově Jesličky, jeho činnost řídí zástupce ředitele pro LDO ve spolupráci se správcem budov.
HUDEBNÍ OBOR
Školní rok 2002/2003 se hudebním oborem ZUŠ Na Střezině přehnal jako déšť přinášející tolik potřebnou vláhu. Na úrodné půdě mnoha nadaných žáků a z trpělivé práce učitelů pak vzklíčily umělecké výkony na vysoké úrovni. Vyrostl i nový taneční orchestr pod vedením mladého fagotisty Tomáše Muchy (hrajícího i na další nástroje). Žákovský Big band "Na Drezíně S.T.O." (název nového orchestru) je pravděpodobně prvním základním pilířem pro existenci dechového tělesa v ZUŠ Na Střezině po dlouhých letech "půstu" v tomto žánru. V současné době čítá něco kolem 25 členů a má za sebou od února 2003 již několik velmi úspěšných vystoupení. Odezvy publika (i zahraničního) byly vynikající. Pod vedením Jaromíra Křováčka (housle) se letos etabloval čerstvě generačně obměněný smyčcový orchestr PRIMA, mladší odnož věkově stárnoucí Primavery. Prima dosáhla až na 2. místo v národním kole soutěže ZUŠ vyhlašované Ministerstvem školství ČR. Ve výčtu úspěchů větších ansamblů lze pokračovat Kytarovým orchestrem Rostislava Coufala (kytara). Také zde se žáci generačně poněkud obměnili, ale ještě ve staré formaci se zúčastnili několika významných akcí. Kytarový orchestr hrál vždy soustředěně s důrazem na přesnost a s velkým muzikantským nasazením. Vedle orchestrů se učitelé hudebního oboru se svými svěřenci úspěšně zúčastnili soutěže ZUŠ v oboru dechové nástroje. Okolo 30 dětí se umístilo na předních místech v okresních a také v krajských kolech. Na tomto místě je třeba poděkovat za obětavou práci učitelům: Š. Budzákovi, J. Budzákové, A. Chocové, S. Schovancové, E. Jůzovi, T. Muchovi, L. Hladíkové, H. Hermannové, J. Moláčkovi a H. Haltufové. Národní soutěže absolvovali především klavíristé a kytaristé. Mnoho hodin ze svého volného času strávili při přípravě naši učitelé ze zmíněných oborů, např. Světlana Schovancová (klavír), Rostislav Coufal (kytara) a Martina Vlčková (klavír). Výsledky v umístění byly různé, ale konfrontace s jinými školami byla cenná a obohatila žáky novými poznatky.
V letošním roce proběhl již IV. ročník Hradeckého Guitarreanda - národní soutěže, pořádané ZUŠ Na Střezině. S profesionálním přístupem se organizačně podílely na akci všichni učitelé hudebního oboru. Příprava soutěže v rukou ředitele K. Šusta byla dokonalá. Účast a soutěž samotnou porota hodnotila s velkým nadšením. Výsledky byly i pro naši školu velmi příznivé a znovu potvrdily kvalitní trend ve výuce našeho kytarového oddělení.
Existence pěveckých sborů na půdě hudebního oboru pokračovala zásadní změnou. Ženský komorní sbor Vokální harmonie se spojil s dalším sborem - Kantilénou a vytvořil se tak kvalitní sbor s velkým potencionálem. Zdá se, že další vývoj sborů spolu s Královéhradeckým mužským sborem (také pod ZUŠ na Střezině) bude ještě pokračovat. Nicméně sbory reprezentují jednu z cest, jak uplatnit "odrostlé" žáky ZUŠ v dalším kulturním životě.
Práce všech učitelů hudebního oboru byla tedy opět usilovná a po celý rok přinášela očekávané dobré výsledky. Jak uvádím výše, akcí bylo nepřeberně. Znovu se představili někteří učitelé se samostatně organizovanými koncerty (Š. Budzák, J. Budzáková, J. Moláček, M. Vlčková, S. Schovancová, T. Mucha, P. Kuhn a další). Výkonnost hudebního oboru lze vyjádřit i čísly pro určitou představu: celkem vystoupilo 969 účinkujících a posluchačů jsme evidovali okolo 2794.
Stále stinnou stránkou práce hudebního oboru zůstávají prostory budovy Na Střezině určené nejen pro výuku, ale i zázemí vyučujících. Nedovolují rozvinout učitelům plně jejich pracovní nasazení. Především malý počet tříd a jejich malé rozměry blokují možnost učitelů vyučovat tolik potřebné předměty jako soubory a orchestry. Právě tyto společné předměty velmi stimulují zájem žáků o vybraný hudební nástroj, protože konečně cítí významné uplatnění jejich nabytých dovedností z individuální výuky.
Technické zázemí (vybavení) jednotlivých tříd bylo letos doplněno dalšími potřebnými elektronickými pomůckami, byly zakoupeny nové hudební nástroje. Také notová knihovna byla obohacena novými tituly, především pro oblast dechových nástrojů. Notové stojany byly taktéž přehodnoceny a některé nefunkční a staré vyměněny.
K mimoškolní činnosti se úspěšně řadí další aktivity učitelů hudebního oboru. Ve velké míře se také v tomto školním roce žáci zúčastňovali hudebních soustředění za finanční podpory školní organizace KPHO (Klub přátel hudebního oboru). Soustředění probíhají o víkendech. Žáci se zde připravují na významná vystoupení, prohlubují své hudební vědomosti, ale věnují se i sportu a společné zábavě. Takováto setkání dětí jsou vždy velmi významným "nastartováním" jejich zájmu o individuální přípravu na jednotlivé nástroje a zvýšením jejich snahy prosadit se i v kolektivu mezi svými vrstevníky. Vedle soustředění navštívili učitelé se svými žáky několik koncertů ve Filharmonii Hradec Králové, operní představení v Janáčkově divadle Brno a celou řadu dalších hudebních akcí, kde žáci načerpali nové poznatky z oblasti hudebního a kulturního dění.
Celkový obraz průběhu školního roku dotvořily červnové přijímací zkoušky, kde se mírně projevil zřejmě početně slabší ročník. Přihlášené děti však prokázaly většinou vynikající schopnosti a to bude pro hudební obor ZUŠ Na Střezině dobrý předpoklad pro práci v příštím školním roce.
LITERÁRNĚ-DRAMATICKÝ OBOR
Vše nasvědčovalo na počátku září 2002 tomu, že se na LDO žáci i učitelé mohou těšit na dělnou a klidnou sezónu. Řada inscenací se v předchozím roce vyvedla natolik, že se dařilo slušně sestavit již zářijový program stálé scény Divadla Jesličky a rozjezd byl prostě příjemný a impozantní.
Počet interních pedagogů oboru se stabilizoval na deseti, žáků studovalo 315. Na konci října však osud zasadil nebývale tvrdou ránu naší soudržnosti. V horách Tyrolska tragicky zahynul můj syn Jakub a celý náš obor přikryl těžký stín, neboť byl i naším žákem. Jen obtížně jsem nalézal za podpory některých kolegů smysl dalšího života a našeho vezdejšího snažení. Se sebezapřením a u vědomí, že život musí pokračovat, nalezl jsem v práci pro divadlo útěchu.
Suchá řeč statistických cifer vypovídá o tom, že díky stavovské cti kantorů nebyli naši žáci a diváci ani tento smolný rok nijak ošizeni. Na prknech vlastní scény bylo sehráno 77 večerních představení, navštívených 4 935 diváky. Jinde v našem městě a blízkém okolí jsme hráli 28 krát pro 3 780 diváků (zde připomeňme spolupráci na výchovných koncertech s Filharmonií a především masivní účast našich souborů v Open air programu festivalu Divadlo evropských regionů). Na zájezdy a na přehlídky jsme vyjeli celkem 30 krát a hráli tam pro 3 390 diváků. Zájezdy mířily do míst blízkých (Jičín, Chlumec nad Cidlinou, Kostelec nad Orlicí, Žamberk, Trutnov, Červený Kostelec…), ale i vzdálenějších (Semily, Nové Město na Moravě, Turnov, Praha, Bechyně, Písek…). Deset představení jsme též na naši mateřskou scénu dovezli a shlédlo je 405 diváků (hrál u nás například soubor z ruského Čeljabinska, slovenského Popradu, z Prahy, Trutnova, Kostelce nad Orlicí…).
Sečteme-li tedy vše komplet, zjistíme, že bylo sehráno a zorganizováno celkem 145 představení, jež shlédlo 12 510 diváků, což představuje úctyhodný průměr 86 diváků na jeden večer.
Aby se vůbec takové kvantum inscenací dalo nastudovat, proběhlo též celkem 72 soustředění víkendových a dopoledních.
Asi nejvíce potěšil vysoký počet studentů, pokoušejících se prodrat přísným a hustým sítem talentových zkoušek na vysoké umělecké školy. Hned čtyřem se to opravdu podařilo. Na JAMU v Brně začne činoherní herectví studovat Lenka Košťáková, spolužáky v ročníku na alternativě pražské DAMU budou Veronika Khomová, Miroslava Venclová a Luděk Smadiš. Tohoto úspěchu dosáhli především díky důslednému vedení svých hlavních pedagogů (Jana Dvořáka, Josefa Tejkla, Emy Zámečníkové, Jiřího Polehni), ale i všech ostatních.
Nelze nezmínit změny v programovém směřování našeho divadla (LDO). V souvislosti se zmiňovanou tragédií (možná dočasně?) opustily své místo na plakátech pravidelné jevištní cestopisy, jež navštěvovala spolehlivá divácká obec.
Pozitivní trendy ve studiu dospělých v zásadě omezily další typ oblíbených produkcí, Dvořákovy kabarety. Nezmizí určitě úplně, ale nový typ pořadů, vymyšlený tandemem Janáková - Dvořák (Embryonální večery), začíná být konkurencí.
Velká meziročníková inscenace Byl jednou jeden Saturnin (za jejíž literární podobu dostal Jan Dvořák cenu) končí pro přílišnou migraci či emigraci herců (USA, školy). Snad ji nahradí dramatizace Gončarovova Oblomova, chystaná Josefem Tejklem.
Cenu za pedagogické působení obdržela též Ema Zámečníková a dlužno přiznat, že rozptyl jejích aktivit je téměř neuvěřitelný. Se svými svěřenci se letos vyskytovala na národních přehlídkách v Náchodě, Trutnově i Prostějově.
Zřetelný je i nástup loutkářských inscenací, a to nejen (i když především) z dílny Jiřího Polehni. Na národní přehlídku do Chrudimi jede nejen on, ale i svěřenci Jana Dvořáka a Jolany Brannyové.
Velmi je třeba ocenit dělné a neambiciózní působení Moniky Janákové, jež odvádí neocenitelnou práci v oblasti hudební a kostýmní složky řady inscenací (lví podíl na nominaci Dvořákovy Prahy na národní přehlídku do Písku).
Nenásilně a s lehkostí si počíná Jana Portyková s řadou početně předimenzovaných prvocyklových skupin a její předváděčky pro rodiče (Večírky), ale též komponované Dětské kraťasy jsou beznadějně plné.
Decentní, křehká, múzická a muzikální - tak lze pojmenovat přípravu těch úplně nejmenších v líhni Evy Černíkové, jejíž předváděčka Černoch dostala rodiče ze židlí. Obětavě formuje své skupiny Klára Jedličková, jež se letos přiklonila k Ivanu Blatnému a uspěla ve snaze otevřít si studio dospělých.
Spoustu černé práce pro obor odvedl Antonín Fendrych, jenž z Jesliček prakticky neodchází a se svými skupinami se soustřeďuje snad tak často, jako nedostižný Jan Dvořák. Dokázal udržet velkou ročníkovou inscenaci Ideálního manžela v zásadě třetí sezónu a stále má diváky. Všestranně talentovaná Jolana Brannyová opět (po loňské Carmen) vrhla na jeviště velice invenční projekt Myšlenkové pochody, jehož koncentrovanější podoba by musela být zákonitě ozdobou každé přehlídky.
V přílohách je alespoň heslovitě glosována obrovská suma aktivit LDO a jejich hodnocení různými lektorskými sbory. Zdá se však, že se postupně všichni prokousáváme k neúplatné pravdě: Úspěch sice potěší, ale poctivá dřina na gruntech je určitě důležitější. Jsem rád, že za většinu svých kolegů mohu dát v tomto smyslu ruku do ohně i v příští sezóně.
Josef Tejkl, zástupce ředitele pro literárně dramatický obor
VÝTVARNÝ OBOR
Úvodem bych Vás ráda seznámila se složením pedagogického sboru, který se podílel na výuce a chodu výtvarného oboru ve školním roce 2002/2003: interní učitelé - vedoucí oboru Mgr.Milada Harvilková, Mgr. Alena Hanousková, Mgr. Lucie Henzlová, Mgr. Klára Harvilková, Jan Slavíček, dále Mgr. Jitka Sommerová a Mgr. Marek Bělohlávek, kteří byli přijati v červnu loňského roku na základě konkurzního řízení. Jako externí učitel zde působí Eva Diblíková, která vede specializované oddělení pro dospělé. V závěru tohoto školního roku mohu s plnou důvěrou říci, že všichni vyučující se zhostili své práce na výbornou a v nemalé míře přispěli k velmi dobrým výsledkům. V letošním školním roce výtvarný obor navštěvovalo 598 žáků. Výuka výtvarného oboru probíhala po celý čas pro nás stále v nezměněných podmínkách, ve čtyřech středně velkých učebnách a ve třech specializovaných - grafická třída, točírna a fotokomora. V průběhu školního roku byla vybudována nová učebna pro výuku počítačové grafiky. Během prázdnin je naplánována úprava fotokomory a přestavba vstupního prostoru a sušárny na keramické výrobky. Mohu ale říci, že i přes prostorové nedostatky a chybějící učebny byly jednotlivé ročníky naplněny na nejvyšší únosnou míru ve snaze uspokojit co největší počet uchazečů o studium. Učitelé svoji náplň v hodinách opírali o osnovy a učební plány předmětů: plošná tvorba, prostorová tvorba, objektová a akční tvorba a výtvarná kultura. Nové osnovy, které byly schváleny 21. dubna 2001 MŠ - ČR, nabízejí větší výtvarnou variabilitu a volnost ve výuce pro žáka i pro učitele.Všechny tyto zajímavé možnosti se příznivě projevily v celkové koncepci výtvarného oboru ZUŠ Na Střezině.
Vyučování i nadále probíhá ve tříhodinových lekcích jedenkrát týdně podle devíti programů. Vedle základního studia má zde své místo i rozšířená výuka a to ve výtvarných odvětvích zaměřených na grafické techniky, kamenosochařství a v současné době i na počítačovou grafiku. Zatím byl ročník otevřen jako rozšířené studium pro 8 žáků, kteří úspěšně zvládli talentovou zkoušku. Od začátku jsme se s žáky zabývali tvorbou v grafickém editoru Photoshop. V novém školním roce budeme pokračovat ve výuce dalších grafických programů a také tvorbou jednoduchých www stránek kde by každý žák oddělení počítačové grafiky prezentoval svoji tvorbu. Od září také budeme pokračovat již jako dvě speciální oddělení základního studia. Nové oddělení zaujalo nejen širokou veřejnost na celooborové výstavě, ale k jeho posledním úspěchům patří výstava počítačových prací, která se stane stálou součástí výzdoby nově zrekonstruovaného vestibulu zubního oddělení FN.
Již několikátým rokem zde úspěšně probíhá studium pro dospělé. Pro velký zájem uchazečů jsou na škole otevřena dvě specializovaná oddělení pro výuku keramiky a pro výuku všeobecných výtvarných disciplín.
Jako tradičně byla i letos do naší výuky zařazena příprava uchazečů na střední a vysoké školy s uměleckým zaměřením. Sedmnácti žákům v těchto odděleních pomohlo studium k přijetí na následující školy - SUPŠ grafická, SVŠ v Jihlavě, SPŠ oděvní, VUT v Brně - Fakulta architektury, ČVUT v Praze, Technická univerzita v Liberci, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta v HK.
Vedle poměrně nákladného vybavení učebny pro výuku počítačové grafiky (nákup 8 počítačů s veškerým vybavením ) se podařilo pro výtvarný obor zajistit nákup nové keramické pece, grafického lisu a nových žákovských židliček do jedné výtvarné učebny. Věříme, že v příštím roce bude možné pokračovat v novém vybavení dalších školních tříd. Po loňské náročné přípravě na nejvýznamnější soutěž pro ZUŠ, vyhlášenou na téma "MOSTY", se všichni vyučující zúčastnili semináře ve Šternberku. Tady v augustiánském klášteře jsou vystaveny čtyři soubory našich učitelů. Jsme velmi rádi, že celý výtvarný obor obhájil své vynikající postavení v celorepublikovém měřítku. Úspěšným měsícem v oblasti soutěží se pro nás stal měsíc listopad. V soutěži "Alšova země 2002" obsadila 1. místo v kategorii starších žáků Kateřina Lehká,v kategorii mladších žáků Kateřina Medková a Čestné uznání Jana Václavíková. Všechny žákyně jsou ze třídy uč. M. Harvilkové.
VO se představoval nejen v soutěžích pro něj vypsaných, ale i na samostatných výstavách a veřejných prezentacích. Ráda bych se zmínila o těch nejdůležitějších. V prosinci mohli návštěvníci Klicperova divadla vidět již tradiční výstavu keramiky. Ve vánočním období jsme vystavili soubor prací v prostorách Informačního centra na Gočárově třídě. Po loňské úspěšné přehlídce prací VO v prostorách Parlamentu ČR a pro dobrý ohlas jsme byli pozváni v lednu 2003 uskutečnit další prestižní přehlídku naší tvorby v tomto krásném interiéru. Po ukončení této výstavy se v březnu s těmito pracemi mohla seznámit i hradecká veřejnost v prostorách obchodního domu Tesco.
I nadále pro nás zůstává nejdůležitější akcí za celý školní rok celooborová přehlídka, na níž prezentují všichni učitelé díla svých žáků a kde návštěvníci mohou vidět pohromadě tvorbu ve všech výtvarných disciplínách, které náš obor nabízí. I tentokrát se tato výstava uskutečnila v květnu v reprezentačních prostorách Radnice na Velkém náměstí. V průběhu roku se mohli hradečtí občané s výtvarnými pracemi seznámit na několika dalších příležitostných výstavách, např. v různých školách, prodejnách, knihovnách i na celoroční výstavě v budově Polikliniky II..
Tematické zájezdy do historické Prahy, které v průběhu roku připravovala uč. Klára Harvilková, si našli své příznivce. V říjnu jsme se podívali za skvosty barokní architektury a navštívili výstavu B. Šípka, K. Nepraše, J. Sopka aj.. V měsíci únoru se mohli žáci seznámit s celoživotní tvorbou F.Tichého a V. Brožíka i s pracemi současných výtvarníků na výstavě "Grafika roku 2002" V květnu jsme se podívali za krásami starobylé židovské Prahy a navštívili jsme též Strahovský klášter a Vyšehrad. Ani v letošním roce jsme nezapomněli na víkendové soustředění se zaměřením na krajinomalbu, které se konalo v září v okolí řeky Orlice a v květnu ve Dlouhých Rzech. Zde měli naši starší posluchači možnost vyzkoušet si malbu a kresbu v plenéru. V období měsíce června se uskutečnil tematický zájezd pro děti mladší na zámek Kuks, spojený s prohlídkou Betlému od M. B. Brauna, a pro naše nejmenší jsme objednali divadelní představení pohádky "O tygříku Péťovi".
Tímto končí stručný výčet našich aktivit a těšíme se na nové krásné práce našich žáků a na zajímavé výtvarné inspirace od našich pedagogů.
Mgr. Milada Harvilková, zástupce ředitele pro výtvarný obor
TANEČNÍ OBOR
Taneční obor se každým rokem rozrůstá, nikoli však co do plochy, nýbrž co do kvality výuky a počtu vystoupení. V tomto školním roce jsme získali nový sál v Pilňáčkově ulici, tento však odpovídá pouze potřebám výuky stepu a lidového tance. Pro účely pohybové průpravy a výuky klasického tance je nevhodný. Výuka v našem druhém sále ve Slavíčkově ulici je ztížena potřebami místní mateřské školy. Bohužel ani od Fondu dětí a mládeže pronajatá budova "Trojka", obsahující dva taneční sály, není pro naše potřeby vyhovující z důvodu malých sálů a téměř nulového zázemí pro pedagogy. Z uvedeného vyplývá, že taneční obor volá po nové budově, která by odstranila problém odloučených pracovišť a umožnila žákům lepší flexibilitu v různých prostorách při vystoupeních a umožnila tak kvalitnější komunikaci mezi žáky a pedagogy.
V letošním školním roce proběhlo množství celovečerních i příležitostných vystoupení. Téměř každý víkend navíc probíhala soustředění jednotlivých pedagogů s jejich třídami (v trávení víkendů z dětmi je naprosto bezkonkurenční pan učitel stepu ing. Petr Hejna). Nejmohutnější z nich proběhlo v polovině května v Jánských Lázních. Účastnilo se jej šedesát dětí a čtyři pedagogové (vedoucí TO Mgr. Petra Šustová, Ivana Dulíčková, Dana Pešová, Klára Ježková). Nezanedbatelným přínosem byla pomoc rodičů, bez nichž by se tato akce pro děti ve věku šest až dvanáct let nemohla uskutečnit. Důvodem tohoto soustředění byla celovečerní pohádka "Sněhová královna". Tento projekt je doposud největším projektem v dějinách ZUŠ Na Střezině, a troufám si říct, že v dějinách ZUŠ vůbec. Pohádkový námět je podle H. Ch. Andersena, obsahuje dvanáct obrazů v choreografii Mgr. Petry Šustové. Hudbu sestříhal a počítačově upravil Pavel Dobeš, s veršovanými texty vkládanými do děje pomáhaly učitelky dramatického oboru Jana Portyková, Jolana Brannyová a člen divadla Drak Jiří Vyšohlíd. Vynikající je i scénografie a kostýmy vyhotovené pí uč. TO Ivanou Dulíčkovou. Účinkuje zde šedesát dětí, při čemž každé z nich má dvě až tři role. I po technické stránce je toto představení velmi náročné, jak co se týče převleků, tak i výměny scén. Tímto bych ráda poděkovala našim korepetitorům Tomáši Vachouškovi, Radku Škeříkovi a Tomáši Vespalcovi za vynikající technické zázemí. Myslím, že se tato náročná práce vyplatila, neboť odměnou celému tanečnímu oboru byl obrovský potlesk a slzy dojetí publika, ve vyprodaném Klicperově divadle.
Čtyřikrát do roka do roka mohou rodiče vidět své děti na komponovaném celovečerním vystoupení "Cupity klap" v divadle Jesličky. Bohužel více akcí v Klicperově divadle, které nám poskytuje adekvátní technické i prostorové podmínky, nemůžeme z finančních důvodů uskutečnit, neboť pronájem divadla dosahuje výše 40.000,- Kč. Již čtvrtým rokem si zachováváme v Besedě Klicperova divadla celovečerní představení pod názvem "Večer scénického tance", kde se žáci nejvyšších ročníků TO (sdružených v taneční skupině "Taneční studio 3" pod vedením Dany Pešové) snaží přiblížit divákům součastné trendy moderního scénického tanečního umění.
Kromě celovečerních představení jsou naši žáci zváni též na k vystoupení na plesech, ve školách, galeriích, na vánočních a velikonočních kulturních akcích. Jednou za tři roky probíhá celorepubliková soutěž tanečních oborů všech Základních uměleckých škol. Organizace okresního kola tentokrát připadla naší škole. Velkou pochvalu si zaslouží Mgr.Tomáš Vespalec za vynikající organizační přípravu této taneční soutěže. Z pěti postupujících choreografií jsme získali čtyři, dvě choreografie Mgr. Petry Šustové (pod názvy "Podzim" a "Kapičky na skle") a dvě choreografie Kláry Ježkové ("Zvířátka a Petrovští" a "Soupeřky"), které byly nominovány do krajského kola v Červeném Kostelci.
Součástí tanečního oboru jsou i třídy zaměřené na step vystupující pod názvem "Fidgetty Feet" vedené již zmíněným učitelem ing. Petrem Hejnou. Stepaři každým rokem slaví větší a větší úspěchy. Již před časem vstoupili do povědomí kulturní veřejnosti našeho města i širokého okolí. Jsou zváni k vystoupení při nejrůznějších příležitostech (např. v Adalbertinu, Jiráskových sadech, na Dni sportu v Aldisu, atd.). Vrcholem jejich snažení byly letos dvě národní soutěže, konané v Dolním Benešově u Opavy a v Blansku, kde naši žáci získali všechna přední umístění ve svých kategoriích a žák Matěj Šust získal titul juniorského mistra České republiky. Díky mravenčí práci pana učitele Hejny patří naše stepařské oddělení k nejlepším v republice.
Lidový tanec je ne naší škole zastoupen souborem "Červánek" vedeným pí uč. Mgr. Ivou Ondráčkovou. Jeho vynikající úroveň byla letos oceněna prvním místem v regionálním kole přehlídky dětských folklórních souborů v Červeném Kostelci a postupem do národního kola v Jihlavě. Přispěla k tomu jistě i spolupráce s paní učitelkou Klárou Ježkovou, absolventkou Taneční konzervatoře v Praze, se zaměřením na lidový tanec. Červánek je zván na různá příležitostná vystoupení, sám organizuje kulturní akce spojené s oživováním lidových tradic a zvyků (masopust, vynášení smrtky, Velikonoce, stavění májky, Dětský hradecký bál, apod.). Aktivně spolupracuje s hradeckým folklórním souborem "Dupák", souborem "Ovečky" z Valašského Meziříčí, absolvoval folklórní festival v Pardubicích. Červánek neustává ve své činnosti ani o prázdninách - v červenci absolvoval zájezd na Slovensko, v srpnu organizuje pro své členy letní tábor v Novém Městě nad Metují.
Již osmým rokem se naši žáci dostávají na Pražskou taneční konzervatoř. Díky možnosti studia na naší škole v rozšířené výuce, zaměřené na klasický tanec, zde již mají vybudovanou pověst výborně připravených žáků. Loni se hlásili čtyři žákyně a všechny byly přijaty, letos byl přijat jeden žák.
Naše škola pořádala v rámci pedagogického centra taneční semináře pro učitele ZUŠ a ZŠ, z celé České republiky. Jedná se o metodické semináře zaměřené na práci s korepeticí a metodiku výuky TO. Pro velký úspěch byl seminář zopakován a letos v listopadu na něj naváže seminář se zaměřením na metodiku klasického, moderního a lidového tance na ZUŠ. Díky výborným pedagogům a korepetitorům úroveň výuky stále roste a naše škola znamenává stále čím dál více úspěchů.
Mgr. Petra Šustová, zástupce ředitele pro taneční obor
ZÁVĚREM
Díky velikosti ZUŠ Na Střezině je dost obtížné přehlédnout její činnost jedním pohledem či názorem. Z tohoto důvodu jsme před lety přistoupili k ojedinělému a nezvyklému uspořádání vedení školy na čtyři do jisté míry samostatné obory s jejich přímým vedením v osobě zástupce ředitele. Postupně dolaďujeme drobné nesrovnalosti, obory získávají více na své identitě a nikdo nemusí mít pocit, že je právě jeho obor přehlížen. Kompetentní vedoucí oborů se mohou soustředit opravdu na to, co jim je vlastní. To také považuji za jeden z hlavních úkolů ředitele školy - vytvořit dobré podmínky pro tvůrčí práci svých kolegů.
Závěrečná zpráva by nebyla úplná bez zhodnocení spolupráce s rodiči. Bez jejich náležité podpory by se samozřejmě naše cíle nedaly uskutečňovat. Naše rodiče a příznivce se snažíme oslovovat nejen vlastní veřejnou činností, ale i jinými formami. O akcích školy se můžete pravidelně dočíst z regionálního i celostátního denního tisku (především Hradecké noviny, MF - Dnes, ...), zprávy o škole a jejích jednotlivých oborech se často objevují i v profesních časopisech (Talent, Valná hromada, Divadelní noviny, ...). Pravidelně spolupracujeme s Českým rozhlasem Hradec Králové, některé pořady přebírají i jiná studia. Pro naše žáky a rodiče vydáváme informační zpravodaj Noviny Střeziny (zpravodaje za minulý rok jsou v příloze č. 5). Členství našich žáků, resp. rodičů v Klubech přátel jednotlivých oborů je v podstatě samozřejmostí. Každý obor prostřednictvím svého občanského sdružení financuje svoji veškerou činnost nad rámec základní výuky. Určitým sjednocujícím elementem je pro tato sdružení již několikaletá existence celoškolního Klubu ZUŠ Na Střezině. Po svém vstupu do kteréhokoliv oborového Klubu přátel má každý člen (student) možnost obdržet klubovou průkazku, díky které pak může čerpat mnohé výhody při studiu (kopírování zdarma, volný vstup na akce školy, ...) i při běžném životě v našem městě (slevy u některých obchodníků, volné vstupenky na různá představení a koncerty, ...).
Jaký tedy byl uplynulý školní rok 2002 - 2003 ? Z hlediska činnosti školy patřil k těm obvyklým - tedy výborným. Všechny obory se dařilo udržovat v aktivním stavu a dále rozvíjet, výsledky soutěží a výčet činnosti jednotlivých oborů tomu nasvědčují. Na první pohled tedy vše v pořádku. Půjdeme-li pod povrch věcí, už to tak jednoznačné není. Zjistíme, že většina výsledků je docílena jen s krajním psychickým vypětím učitelů. Za vším je samozřejmě vidět vleklá potíž s prostorovými podmínkami pro výuku. Jen těžko si umíme představit dlouhodobé fungování kteréhokoliv úřadu ve městě, kde by pracovníci museli procházet tím, v čem pracují už léta učitelé ZUŠ Na Střezině. Nám už nepomáhá ani otřepaná fráze o tom, že "nouze naučila Dalibora housti". Z tohoto pohledu byl uplynulý rok ještě horší, než ty předešlé. Po listopadových volbách rozhodla nově zvolená Rada města o definitivním zrušení dlouho připravovaného záměru na rekonstrukci budov v Dlouhé ulici. Ztratili jsme tak naději na budoucí přestěhování školy, kterou jsme žili poslední roky. V plánech městských úředníků se sice začalo mluvit o hledání jiné alternativy řešení naší prostorové situace, ale pro zasvěcené je to jen návrat do minulých let, kdy jsem již veškeré alternativy probrali a řešení se nenašlo. Působí to na nás tak, že zřizovatel vyčkává a počítá s tím, že se přece musí začít i počet našich žáků jednou zmenšovat a odpovídat tak na celospolečenský vývoj populace. Navzdory těmto trendům je u nás problém stále spíše opačný. A tak se nutně dostáváme k otázce, co je prioritou našich zastupitelů. Na jedné straně slyšíme, že město má zájem na dobrém fungování ZUŠ, daří se spolupráce na projektech typu Hradeckého Guitarreanda, přitom ale není ochotno ani v dlouhodobém pohledu nějak zásadně řešit vleklý prostorový problém. Stále více závidíme kolegům v jiných městech nové ZUŠky a do dalších let tedy vzhlížíme s rostoucí obavou. Stávající situace je pro nás jistou zkouškou, kdo a jak dlouho tento tlak vydrží. V současné době drží dobrou partu učitelů rozjeté oborové projekty a snaha se prosadit se svými žáky. Při tom se ale cítíme být stále více využíváni v náš vlastní neprospěch. Je jen otázkou času, kdy se naši kvalitní učitelé nechají zlákat nabídkou ke stejné práci v jiných ZUŠ v řadě okolních měst, kde je však ZUŠka opravdu centrem dění, což je vidět i na jejím postavení ve městě. Malou a vzdálenou naději nám dává náznak budoucího slučování základních škol ve městě pro jejich malou naplněnost. Nutno však dodat, že i v případě našeho přesídlení, např. do některé uvolněné základní školy, bude zapotřebí mnoho miliónů Kč na její zásadní přestavbu. A po několikaletých přípravách tedy opět narazíme na stejný problém, jako při plánech poslední zamítnuté rekonstrukce. To už ale bude zvoleno jiné zastupitelstvo, odpovědnost tedy přebere někdo jiný a může se začít znovu pěkně od začátku ...
Na závěr si neodpustím jednu zajímavost - v říjnu 2003 budeme slavit 50 let od vzniku první městské hudební školy v Hradci Králové. V původních plánech zamýšlené rekonstrukce budovy v Dlouhé ulici bylo, že se nová škola otevře právě k tomuto výročí. Po investování cca 2,5 mil. Kč za projekt, archeologický průzkum, audit na předpokládanou cenu atd. jsme se v době tohoto významného výročí ocitli opět na samém začátku, chudší o iluze a investované peníze a bohatší snad jen o trpkou zkušenost.
Karel Šust, ředitel školy
|