CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Základní umělecká škola v Hradci Králové, Na Střezině 1042 poskytuje základy uměleckého vzdělávání pro talentované zájemce ve věku zpravidla od pěti let až do dospělosti. V České republice existuje v různých městech 472 základních uměleckých škol. Na území nynějšího Královéhradeckého kraje jich působí celkem 29, přičemž ZUŠ Na Střezině je podle statistik největší školou tohoto typu v republice.
Od roku 1994 je tato škola samostatným právním subjektem (příspěvková organizace). Zřizovatelem je od počátku město Hradec Králové. Město provoz naší školy podporuje pravidelným finančním příspěvkem. Magistrát města se již několik let také zabývá velmi špatnou situací s nedostatkem výukových prostor, zatím bohužel se stále nejasným výsledkem. V současné době ZUŠ působí v pěti budovách ve městě, přičemž všechny jsou vzhledem k vysokému počtu žáků v podstatě provizoria a výuka v nich probíhá jen za krajního pracovního a duševního vypětí všech zaměstnanců.
V uplynulém školním roce bylo v ZUŠ Na Střezině zaměstnáno celkem 78 pracovníků. Učitelů bylo celkem 71, z toho 59 interních a 12 externích (dohoda o činnosti). Provoz školy zajišťoval dále školník - správce budov, hospodářka, sekretářka - PaM, tři uklizečky, externí obsluha kopírky + služba ve vrátnici a jeden pracovník na civilní vojenské službě.
Učitelé všech oborů často působí v okresních a krajských uměleckých radách ZUŠ, škola je také členem Asociace ZUŠ ČR. Vzhledem k velikosti jednotlivých oborů naší školy se často stáváme jakýmsi přirozeným improvizovaným metodickým centrem, kde se scházejí kolegové z jiných škol. Někteří učitelé a vedení školy se aktivně podílejí na přípravě odborných vzdělávacích seminářů ve spolupráci s Pedagogickým centrem v Hradci Králové a na některých z těchto seminářů působí také jako lektoři. Velká pozornost byla v naší škole tradičně v minulém roce věnována dalšímu vzdělávání pracovníků. Škola podporuje zájemce o další vzdělávání jak organizačně (poskytování neplaceného volna na studium), tak i finančně. Výsledky se projevují především v kvalitnější výuce, opřené o nejnovější poznatky z metodiky výuky. Dlouhodobějším studiem (v rozsahu 1 semestru až tří let) si tento rok zvyšovali kvalifikaci celkem 4 zaměstnanci a 22 učitelů využilo možnosti dotované účasti na celkem 16 jednorázových seminářích (1 - 3 dny). Po celý školní rok probíhala také školení pro začátečníky i pokročilé v rámci projektu SIPVZ. Na tato školení jsme obdrželi účelovou dotaci ve výši 98.000,- Kč a školení se zúčastnilo celkem 39 učitelů. Podrobnější informace o učitelích i provozních zaměstnancích školy, jejich vzdělání a praxi jsou uvedeny v příloze č. 1.
I přes trvalý pokles počtu žáků na základních školách v posledních letech se počty našich žáků zatím nijak významně nemění, zaznamenáváme spíše opačnou tendenci. Zájem veřejnosti nás na jedné straně těší a svědčí jistě o kvalitní práci učitelů. Na většinu oborů k nám dojíždí studenti nejen z Hradce Králové, ale i dalších míst našeho okresu i kraje. Na druhé straně nás velmi tíží kritická prostorová situace. Celkový počet žáků v roce 2002/2003 dosáhl čísla 1804. Detailní rozpis podle oborů a ročníků je uveden v příloze č. 2.
Výše příspěvku rodičů na provozní náklady výuky (školného) zůstala v podstatě stená jako v předchozím roce. Jeho výpočet byl dán novelou vyhlášky č. 292/91 Sb. o ZUŠ ve znění vyhlášky č. 155/2004Sb.. Školné podle tohoto předpisu stanovuje ředitel školy po projednání se zřizovatelem až do výše 110% celkových provozních nákladů na žáka. Podrobný rozpis školného za minulý školní rok je uveden v příloze č. 3.
Kromě již zmíněného rodičovského příspěvku na školné hospodaří ZUŠ s dotací na mzdy od MŠMT a příspěvkem města (zřizovatele) na provoz budov. Díky právní subjektivitě také můžeme částečně využívat možnosti vedlejší hospodářské činnosti. Ta sestává z občasného krátkodobého pronájmu sálů a učeben, provozu dvou nápojových automatů a kopírování.
Vyučování v ZUŠ Na Střezině probíhá ve všech uměleckých oborech: hudebním, výtvarném, literárně-dramatickém a tanečním. Ke studiu jsou přijímány děti zpravidla ve věku od 5 let (v LDO od 7 let), pro zájemce nad 18 let je organizováno studium pro dospělé. Vyučování probíhá většinou v odpoledních hodinách. V jednotlivých oborech se snažíme maximálně dodržovat učební plány vydané MŠMT, splnit alespoň minimální předepsanou hranici délky lekcí a zařazení povinných předmětů. Především z ekonomických důvodů však není vždy situace taková, jakou bychom si sami přáli. V některých oborech navíc učební plány již mnoho let chybí nebo je nutná jejich aktualizace. Přehled používaných učebních plánů je uveden v příloze č. 4. Ve všech oborech zřizujeme pro talentované žáky tzv. rozšířené vyučování. Do tohoto typu studia jsou zařazováni nadaní žáci na základě doporučení umělecké rady školy.
VÝVOJ EKONOMICKÉ SITUACE
Letošní rok znamenal zásadní změnu v přidělování peněz na platy od MŠMT (resp. Krajského úřadu Královéhradeckého kraje). Již několik let naše škola doplácela na jiné rozložení velikosti oborů, než je obvyklé ve většině ZUŠ ČR. Několikaleté dokazování a bezpočet mzdových rozborů konečně přineslo své ovoce v podobě přepočítaných normativů pro ZUŠ našeho kraje jednotlivě na každý obor. To přineslo pro naši školu částečné zlepšení situace. O druhou část "reformy" jsme se museli postarat sami a přehodnotit možnosti ve využívání učebních plánů. Smutné na tom je, že pod ekonomickým tlakem zkoumáme pouze možnosti jak v rámci učebních plánů ušetřit, a ne, jak nadaným žákům např. prodloužit lekci.
První rána přišla mezi provozní zaměstnance. V dubnu přešla škola na zajišťování úklidu dodavatelskou firmou a z toho důvodu byly ukončeny pracovní smlouvy se třemi uklizečkami. Zároveň bylo reorganizací pracovních náplní ušetřeno místo za odpolední službu ve vrátnici. Tímto se tedy evidenční počet zaměstnanců snížil hned o 4 pracovníky. K 1. květnu 2004 ukončila na vlastní žádost pracovní poměr po dlouhodobé nemoci paní učitelka L. Stránská. Poslední a největší personální otřes (za mnoho let nazpátek!) však zažila škola ke konci června 2004. V přípravě úvazků na další školní rok bylo přikročeno k revizi učebních plánů a s tím související naplněnosti ročníků na všech oborech. Ve snaze splnit předepsané normativy došlo i ke krácení rozšířené výuky a slučování individuálních hodin do dvojic (kde to učební plány povolují). Úprava výše školného ve studiu pro dospělé na 110 % provozních i mzdových nákladů měla za následek odchod mužského a ženského pěveckého sboru. Úbytek studentů SPD (pracujících) se projevil i v nehudebních oborech. Všechny tyto skutečnosti měly za následek pokles celkového počtu vyučovacích hodin a tím snížení úvazků. Naši školu opustilo do 30. června 2004 (nebo během tohoto školního roku) celkem 14 zaměstnanců (fyzických osob)! Pravda, většina hodin byla z úvazků vedlejších pracovních poměrů a dohod, ale poprvé v historii školy byla dána i výpověď pro nadbytečnost učitelce s plným úvazkem v klavírním oddělení. Do napjaté atmosféry přispělo také současné prázdninové ukončení výkonu civilní služby. Náš civilista (původně jsme zaměstnávali dva!) se stal za poslední roky nepostradatelnou součástí divadla Jesličky a jeho absence bude pro provoz divadla velmi citlivá. Školní rok tedy končil v napjaté atmosféře, kdy si učitelé více než jindy uvědomovali reálnou možnost ohrožení trvalosti svého zaměstnání. Je to pro nás situace tím horší, že vidíme na druhé straně velký zájem o výuku a sami cítíme potřebu pracovat s nadanými studenty minimálně stejně jako dosud (raději i více). V přípravě dalšího školního roku je v celé ZUŠ oproti začátku září 2003 znatelný úbytek celkem o 80 vyučovacích hodin (to jsou téměř 4 přepočtené úvazky učitele)! Velmi se obáváme negativního dopadu na kvalitu výuky. Samozřejmě nechceme nechat naše žáky napospas ekonomickým výpočtům, ale znamená to další zvýšení mnohdy už neúnosné pracovní i psychické zátěže našich učitelů.
BUDOVY A VYBAVENÍ ŠKOLY:
Výuka ZUŠ Na Střezině je v současné době rozdělena do pěti budov na Slezském Předměstí.
Hlavní budova (Na Střezině 1042) slouží k výuce hudebního oboru a sídlí zde tzv. administrativní centrum včetně ředitelství školy. Díky investicím do oprav v minulých letech je tato budova stavebně v relativním pořádku, nicméně původní kanceláře (většinou o velikosti 3 x 4 m) splňují požadavky na výuku jen u části individuálních lekcí. Nadále chybí učebny pro kolektivní výuku teoretických předmětů i hudebních souborů, kabinety pro učitele včetně důstojnější sborovny (v současnosti je to místnost 3x3 m pro cca 50 učitelů), sklady hudebních nástrojů a materiálu, odpovídající počet sociálního zařízení, šatny pro žáky atd..V průběhu prázdnin jsme se přesto již tradičně snažili vytěžit i z tohoto mála možné maximum. Především byla zadaptována původní třída pro pěvecké sbory na druhou učebnu hudební nauky. Do několika dalších tříd jsme pořídili nový nábytek, někde i s výměnou koberců. Adaptací prošla i sborovna učitelů. Kromě nového vnitřního vybavení se podařilo oddělit počítačové pracoviště do původně nejmenší třídy. Sem byl zakoupen zároveň druhý počítač pro učitele. Další dva nové počítače byly zakoupeny do ředitelny a kanceláře hospodářky.
Ve vybavení oboru učebními pomůckami jsme především slušně posílili oddělení dechových nástrojů, kde se velmi slibně rozvíjela činnost tanečního orchestru Na Drezíně s.t.o.. Největší investicí zde bylo zakoupení nového saxofonu baryton Amati za téměř 60.000,- Kč, radost ale dechařům udělaly i další nové nástroje: alt saxofon, 4 trubky a dva pozouny. Sbírku smyčcových nástrojů jsme rozšířili o nové violoncello za 40.000,- Kč a nové mini housličky (1/16) za maxi cenu více jak 7.000,- Kč. Další investice směřovaly do rozrůstajícího se oddělení populární hudby a našeho nahrávacího studia. Přikoupili jsme novou zvukovou kartu + midi zařízení, kondenzátorový mikrofon, tři dynamické mikrofony i se stojany a především mixážní pult Yamaha.
Druhá budova školy je v Brandlově ulici (Jesličky). I přes několikeré částečné rekonstrukce je i tato budova totálně přeplněna a výuka probíhá mnohdy doslova v partyzánských podmínkách. Z hlediska stavebního je budova již také v dezolátním stavu (panelák ze 60. let bez generálních oprav). Vyžaduje kompletní rekonstrukci rozvodů elektřiny a vody včetně kanalizací (opakovaně jsme řešili např. prosakování kanalizace do stěn). Do větších rekonstrukcí se ale nelze pustit bez peněz a hlavně bez celkové koncepce řešení prostorové situace školy, kterou by měl mít náš zřizovatel. Z nutných oprav jsme tedy v tomto roce zrealizovali především generální opravu divadelních tahů za více než 120.000,- Kč. Oba dva obory, působící v této budově, dostaly nové kopírovací stroje á 42.000,- Kč. Velkou investicí bylo zakoupení nové vypalovací pece pro VO za 130.000,- Kč. S její instalací souvisela i menší stavební úprava palírny a její vybavení novými kovovými regály na sušení keramiky.
Do tří dalších budov je rozdělena výuka tanečního oboru. Tou "nejhlavnější" je třetí školní budova Trojka v Lidické ulici. Ta je z nepochopitelných důvodů přes opakované snahy magistrátu o převedení do majetku města coby bývalý majetek SSM ještě stále ve správě Fondu dětí a mládeže (v likvidaci, avšak zřejmě nezlikvidovatelný). I přesto bylo do této budovy v minulosti investováno také mnoho finančních prostředků na průběžné opravy. Ty však řešily, jak je to již v naší škole zvykem, vždy pouze havarijní situaci opět bez jakékoliv koncepce budoucího vývoje . Dá se říci, že nyní zde máme dva velmi slušně vybavené taneční sály (až na ty rozměry!) a jednu místnost pro cca 10 učitelů, sloužící jako sborovna, šatna učitelů, sklad, ... (3 x 3 m!) a přepych v podobě samostatné kanceláře pro zástupce ředitele TO o velikosti 2m2.
Další část výuky tanečního oboru probíhá v tělocvičně MŠ Slavíčkova. I zde ale narážíme na neustálé komplikace s vedením MŠ. Při tom chápeme, že naše trvalé hostování v této budově klidu pro provoz MŠ nepřidá, ale jiné řešení nemáme. Jako poslední slouží pro potřeby TO (a částečně i pro hudební obor) pronájem velké místnosti v budově bývalého keramického ústavu (Pilňáčkova továrna).
Rozdělení školy do několika budov je řešením velmi nešťastným. Smyslem ZUŠ není jen výuka jednoho oboru, ale estetická a umělecká výchova žáků ve všech směrech (stejně tak bychom rádi působili na naše návštěvníky). Jednotlivé obory by měly spolu spolupracovat na společných projektech, studenti i učitelé by se měli setkávat, vidět postupy a výsledky své práce a motivovat se jimi. Toto je v podstatě rozdělením školy znemožněno a dokonce dochází k absurdním situacím, kdy se občas již neznají mezi sebou ani samotní učitelé jedné školy.
V technickém vybavení oboru jsme za uplynulý rok pokročili především ve vybavení audio technikou. Do tělocvičny v MŠ Slavíčkova byla zakoupena výkonná zvuková aparatura Denon a do všech 4 sálů jsme pořídili pro učitele bezdrátové mikrofony pro snadnější výuku. Pro potřeby TO byl také zakoupen nový počítač. Na úklid sálu Pilňáčkova, který provádíme i nadále sami, byl zakoupen výkonný úklidový stroj za 56.000,- Kč, který jediný zvládne vyčištění černé podlahy po výuce stepu.
Po svízelných několika letech, kdy byla naše škola připojena na bezdrátový internet od společnosti Nextra, jsme změnili dodavatelskou firmu. Po dlouhém hledání vhodného připojení jsme nakonec museli přistoupit na pevné připojení od Telecomu za více jak 16.000,- Kč měsíčně. Smluvně jsme toto připojení dohodli pouze na jeden rok - do doby, než bude možno řešit naši situaci zavedením levnějšího připojení ADSL. To bylo realizováno v průběhu července a srpna 2004. Konečně jsme se tedy dočkali internetového propojení všech tří hlavních budov (do této doby byl internet pouze Na Střezině a v Jesličkách). Díky připojení ADSL se snížili i celkové náklady na měsíční provoz na cca 11.000,- Kč. I tak je to ale jedna z mnoha oblastí, kdy trvale doplácíme na fakt, že nesídlí celá škola v jedné budově, jak je to obvyklé u většiny škol.
ROZMANITOST MIMOŠKOLNÍCH AKTIVIT
Činnost školy je v tomto směru velmi pestrá a každý rok se mění a vyvíjí. Kromě výrazného individuálního zaměření našich studentů lze vyjmenovat základní souborové a programové formace podle jednotlivých oborů. Jejich činnost se však často prolíná i mezioborově (většímu využití těchto možností brání především rozdělení školy do pěti budov). Různé školní soubory a skupiny zapojí do své činnosti podle svého zaměření všechny zájemce - žáky školy ve věku od 5 do 70 let.
Hudební obor - smyčcový orchestr Prima, dva kytarové orchestry, akordeonový orchestr, taneční orchestr Na Drezíně s.t.o., 3 rockové skupiny (Lavina, Barbekjú + skupina zatím bezejmenná) , country skupina Jozevka, různé formace pop music (2L8, K2, …), malý smyčcový soubor, dechové trio Lyra, soubor zobcových fléten "Krásné dívky", hudební složka folklórního souboru Červánek, smyčcové kvarteto, 2 kytarová kvarteta, kvarteto příčných fléten, kvarteto akordeonů, … Do výčtu patřil do konce června 2004 ještě ženský pěvecký sbor Vokální harmonie a Královéhradecký mužský pěvecký sbor - tato tělesa od 1. 7. 2004 ze ZUŠ odchází jako samostatná občanská sdružení. Kromě koncertů v ČR naše soubory i sólisté za minulý rok reprezentovali naši vlast několikrát také v zahraničí (Německo, Francie, Slovensko, Polsko, Dánsko, USA, …). Za posledních 8 let jsou výkony našich sólistů a souborů zaznamenány již na více jak 20 CD.
Literárně-dramatický obor - počet souborů je zde velmi proměnlivý. Každý ročník vytváří svůj ročníkový soubor, který se minimálně 1x za rok prezentuje vlastním vystoupením a dále vznikají četné meziročníkové soubory, do kterých si obsazují jednotlivé herce z řad studentů učitelé - režiséři. Samostatným fenoménem jsou zde skupiny studia pro dospělé, které se kromě inscenací prezentují pravidelným pořadem kabaretního typu s názvem "Embryonální večer". Vrcholem pyramidy je pak velký divadelní soubor Jesliček, který v sobě kromě studentů sdružuje i řadu ochotníků, spjatých s Jesličkami často celý svůj život.
Taneční obor - Podobně jako v LDO, i zde vznikají především ročníkové soubory, které nacvičují jednotlivé choreografie pod vedením svých učitelů. Každý rok se uskuteční několik celooborových představení, kde se spojí všechny ročníky dohromady. Naposledy to byla působivá celovečerní baletní pohádka "Sněhová královna", kde vystupovalo více jak 60 účinkujících ve věku od 5 do 40 let. Kromě klasického a moderního tance se taneční obor prezentuje vynikajícím stepařským oddělením, jehož skupiny a sólisté jsou držiteli předních ocenění z mistrovství republiky a tanečním souborem Červánek, který nechybí na žádné folklórní akci v Hradci Králové a okolí. Stejně jako stepaři i Červánek nás reprezentuje každoročně také v zahraničí.
Výtvarný obor - zaujme především velkou šíří nabídky různých typů studia. Kromě základních technik (kresba, malba, modelování, …) zde působí specializovaná oddělení na grafiku, fotografování, počítačovou grafiku a kamenosochařství. Zvláštností oboru je také několik oddělení studia pro dospělé, kde se uchazeči ve věku od 18 do 70 let zabývají všeobecným výtvarnictvím nebo specializovanou výukou keramiky. Jednotlivá oddělení i celý výtvarný obor svoji činnost prezentují na různě pojatých výstavách v Hradci Králové a okolí.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A VEDENÍ ŠKOLY
V čele ZUŠ stojí ředitel, který řídí činnost školy a je za ni a její výsledky plně odpovědný. Poslední potvrzení ředitele ve funkci Magistrátem města Hradec Králové je datováno ke dni 10. dubna 2000 v souvislosti s úpravou názvu školy. Ředitel je statutárním orgánem ZUŠ a jedná jejím jménem. Rozhoduje ve věcech ZUŠ samostatně, pokud není jeho rozhodnutí podmíněno schválením MŠMT, KÚ Královéhradeckého kraje, zřizovatelem, či jiných vyšších orgánů.
Vzhledem k velikosti školy jsou u nás jmenováni ředitelem celkem čtyři zástupci ředitele - jednotlivě pro každý z vyučovaných uměleckých oborů. Vždyť každý obor je počtem žáků samostatně větší, než kterákoliv další mimohradecká celá škola v našem okrese. Zástupce ředitele pro hudební obor navíc zastupuje ředitele v jeho nepřítomnosti s kompetencí zastupování v plném rozsahu (tzv. statutární zástupce). V běžném provozu školy řídí tento zástupce organizačně a pedagogicky činnost hudebního oboru v hlavní budově školy - Na Střezině. Pro usměrňování práce v jednotlivých předmětech (nástrojích) hudebního oboru jsou zřizovány na návrh zástupce ředitele ještě tzv. předmětové komise. Jejich vedením je vždy pověřen vybraný učitel. Další tři zástupci ředitele jsou ustanoveni s dílčí kompetencí zastupování pro nehudební obory (výtvarný, literárně-dramatický a taneční), které řídí pedagogicky a organizačně.
Pro vedlejší budovy (Jesličky a Trojka) je zároveň ustavena funkce vedoucího detašovaného pracoviště, který plně zodpovídá za provoz určité budovy. Touto funkcí jsou pověřeni zástupci ředitele pro taneční obor (Trojka) a literárně-dramatický obor (Jesličky).
Vedoucí předmětových skupin a zástupci ředitele (vedoucí oborů) tvoří spolu s ředitelem školy Uměleckou radu ZUŠ. Jako další poradní orgán dále zřizuje ředitel Pedagogickou radu školy, kterou tvoří všichni učitelé ZUŠ. Umělecká rada školy se schází většinou po jednotlivých sekcích (oborech) dle potřeby několikrát do roka a reaguje na jednání okresních a krajských uměleckých rad, jejímiž členy jsou často také naši učitelé. Pedagogická rada učitelů ZUŠ jednala pravidelně na poradách zpravidla jednou měsíčně. Těmto pracovním poradám učitelů předchází každé pondělí dopoledne porada vedení školy.
Ředitel školy dále řídí činnost hospodářky ZUŠ (evidence majetku a školného), správce budov a pracovnice pro PaM. Pro zpracování mezd a příslušných statistických výkazů a podvojného účetnictví spolupracuje škola se soukromou účetní firmou.
Úklid budov je převážně zajišťován dodavatelskou firmou. Její činnost koordinuje správce budov, který zároveň zajišťuje drobnou údržbu.
HUDEBNÍ OBOR
Zaměření :
Ve školním roce 2003/4 byla výuka v ZUŠ Na Střezině směřována k několika cílům:
1. Individuální připravenost žáků (intonace, technika hry na nástroj, vystupování žáka na veřejnosti, přístup k hudbě).
2. Zapojení žáků do hudebních kolektivů (komorní seskupení, soubory, orchestry)
3. Plnění učebních plánů (záběr do všech dílčích požadavků a jejich maximální propojení)
Typ výuky:
Hudební výuka je směřována k vytvoření základního, všestranného zvládnutí teoretických a praktických stránek hry na jednotlivé nástroje. Žáci jsou připravováni jak k běžnému vnímání hudby jako kulturní součásti vzdělaného moderního člověka, tak k možnosti pokračovat dál v profesionálním studiu hry na zvolený nástroj na konzervatořích nebo školách se zaměřením na obory příbuzné.
Činnost:
Hlavním pilířem činnosti hudebního oboru ve školním roce 2003/2004 bylo celoroční muzicírování na koncertech všech typů. Hudba vážná a populární byla stejnoměrně vyvážena díky velkému nasazení prakticky všech pedagogů. Individuální příprava žáků byla základem pro jejich práci v kolektivech - jednotlivých komorních souborech a orchestrech:
a) Díky nedávno vzniklému tanečnímu orchestru, který soustřeďuje především dechové nástroje a díky novým "kapelám" v oddělení populární hudby (sestavených z nejmenších dětí!) se podařilo obsadit žánrově akce, kam v minulosti klasické soubory nemohly. Některé naše skupiny dokonce spolupracovaly na koncertech jako předkapely u řady známých osobností a v průběhu celého roku absolvovaly i několik turné po celé republice (např. Praha - TV Nova, Brno, Domažlice, Terezín). Dechový taneční orchestr v druhém roce fungování obsáhl také velké množství akcí, kde stojí za zmínku např. spolupráce se slavným zpěvákem staré generace Karlem Hálou.
Zainteresovaní učitelé: Z.Hladík, T.Mucha, P.Kuhn, R.Škeřík
b) Koncerty tzv. celooborové (využity všechny druhy nástrojů) byly jednou měsíčně měřítkem dosažených výsledků a setkáním většiny pedagogů při společné práci.
c) Koncerty jednotlivých oddělení (smyčcové, klavírní, dechové, kytarové, pěvecké, akordeonové atd.) doplňovaly výuku svou specifickou funkcí. (Žáci se porovnávají ve svých výkonech s vrstevníky hrajícími na stejný nástroj, vidí vzory ve starších spolužácích).
Zainteresovaní učitelé: celý hudební obor
d) Tématické koncerty byly zpestřením hudebního dění a přinesly především lepší organizaci, kvalitu žákovských vystoupení a při velké návštěvnosti také velmi podpořily povědomí veřejnosti o aktivitách ZUŠ Na Střezině.
Zainteresovaní učitelé: Š. Budzák, J. Budzáková, H. Hermannová, J. Moláček, M. Vlčková, S. Schovancová, Z. Hladík
e) Slavnostní koncert k 50. výročí založení hudebního školství v Hradci Králové byl zcela ojedinělou akcí velkého formátu. Celý hudební obor vytvořil téměř dvouhodinovou kulturní akci, prezentovanou na veřejnosti. Na koncertě se představili žáci jako sólisté a svá vystoupení předvedly všechny současné soubory a orchestry ZUŠ Na Střezině.
f) Koncerty hostů tvořily již pevnou součást plánu akcí na hudebním oboru. Většinou se jednalo o studenty konzervatoře Pardubice, AMU Praha v neposlední řadě zde vystoupili také hosté ze ZUŠ Hodonín.
Zainteresovaní učitelé: M. Vlčková, R. Coufal, I. Skrbková, H. Hermannová, L. Hladíková
g) Koncert učitelů byl po roční přestávce, způsobené technickými problémy, opět vhodnou ukázkou úrovně umění a profesionality pedagogů. Výborný ohlas potvrdil, jak vhodné je předvést žákům prakticky, k čemu může jejich práce směřovat.
Zainteresovaní učitelé: I. Kulhavá, T. Mucha, P. Dlabola, D. Vlček, M. Vlčková M. Vernerová, J. Tesař, L. Hladíková, J. Budzáková, I. Havlínová, R. Škeřík, M. Štolfa.
Koncerty měly své místo konání ve většině případů v koncertním sále školy. Mnoho jich bylo na různých místech a institucích v Hradci Králové, okolí a také v jiných městech regionu, v několika případech mimo něj.
Další aktivity hudební obor ve spolupráci s Klubem přátel hudebního oboru vyvíjel do těchto oblastí:
a) Hudební soustředění - nepovinná sjednocující aktivita, která stmeluje kolektiv žáků u jednotlivých učitelů, posiluje u dětí zanícení k hudbě, dovoluje učiteli věnovat dětem více soustředěné práce v netradičním prostředí (v rekreačních či pobytových zařízeních), umožňuje dětem posílit zdraví v přírodě.
Zainteresovaní učitelé: R. Coufal, H. Hermannová, Z. Hladík, T. Mucha, M. Vernerová, H. Haltufová, M. Vlčková, D. Vlček
b) Třídní besídky si organizovali sami jednotliví učitelé dle jejich možností a potřeby konfrontovat dosavadní práci žáků. Těchto komornějších forem malých koncertíků bohatě využili pedagogové také pro komunikaci s rodiči.
c) Kulturní spolupráce s institucemi jako je krajský a městský úřad, nemocnice, zařízení pro postižené nebo pro důchodce byla reprezentována prací menších souborů a také osobní účastí pedagogů - jejich účinkováním na hudební nástroje.
Zainteresovaní učitelé: H. Hermannová, M. Vlčková, A. Chocová, E. Hemelíková, I. Skrbková, J. Štolfová, T. Mucha, P. Kuhn, Š. Budzák, K. Šust
d) Hostování v Hodonínské ZUŠ připravilo samostatně klavírní oddělení jako výměnnou záležitost. Tento koncert (jako v minulém období v kytarovém oddělení) umožnil klavíristům setkat se při koncertě s úplně odlišným prostředím. Klidnější atmosféra oproti např. soutěžím, dovolila žákům sledovat, co ještě vymysleli "jinde", okoukat jak to dělají děti z moravského regionu, oblasti bohaté na lidový folklór. Některé soubory hrály např. v Chlumci nad Cidlinou, Dolní Krupé, Havlíčkově Brodě a Praze.
Zainteresovaní učitelé: M. Vlčková, T. Mucha, Z. Hladík, M. Vernerová, K. Šust
e) Zahraniční zájezd - koncertní turné byl, stejně jako v minulých letech, jednou z nejprestižnějších událostí školy, především smyčcového oddělení ve spolupráci s oddělením dechovým. Cesta trvala deset dní a vedla přes Německo do Francie. Zájezd podpořily finančně dvě instituce. Formou grantu ve výši 40.000,- Kč Úřad města Hradce Králové a vstupem cca 8.000,- Kč také KPHO při ZUŠ na Střezině. Celý projekt byl uskutečněn především díky usilovné práci a osobním kontaktům do Francie učitele a dirigenta orchestru Prima Mgr. Jaromíra Křováčka. Pro kladný výsledek akce byla důležitá také individuální příprava žáků orchestru Prima jejich jednotlivými třídními pedagogy.
Zainteresovaní učitelé: J. Křováček, H. Hermannová
f) Prázdninové aktivity byly v případě několika pedagogů ještě prodlouženým zakončením běžného školního roku a byly provozovány jako letní hudební tábory nebo setkání. V jejich organizaci se jednalo o samostatné třídy jednotlivých učitelů nebo i široká, veřejně přístupná hudební fóra. Všechny tyto akce proběhly mimo budovu školy např. v Chlumci nad Cidlinou, Bělči nad Orlicí i jinde. Velké prázdniny takto využilo především oddělení populární hudby a dechové oddělení.
Zainteresovaní učitelé: R. Coufal, Z. Hladík, T. Mucha, H. Hermannová, P. Kuhn, P. Dlabola, I. Havlínová
Všechny tyto výše zmíněné aktivity jsou samozřejmě nad rámec běžné pracovní doby. Přesto učitelé volili i v roce 2003/2004 tento doplňkový způsob, jímž aktivizovali velmi úspěšně celou řadu do té doby méně výkonných žáků. Tento typ práce pozitivně ovlivnil také zájem samotných rodičů, jejich angažovanost a spolupráci se školou.
Soutěže:
Každoročně vyhlašované soutěže MŠMT pro ZUŠ ČR se zúčastnilo množství žáků z celého hudebního oboru, jak se lze přehledně informovat v příloze celoškolní zprávy. Vedle zmíněné národní soutěže se žáci oddělení kytarového, pěveckého a akordeonového zúčastnili dalších samostatně vyhlašovaných soutěží např. v Praze (několikrát), Karlových Varech, Pardubicích a přímo Na Střezině (Hradecké Guitarreando).
Zainteresovaní učitelé: J. Štolfová, Z. Benýšková, H. Hermannová, L. Hladíková, Š. Budzák, E. Jůza, T. Mucha, K. Šust, J. Budzáková
Výsledky výuky:
Ukazatelů výsledků výuky je v rámci hudebního oboru hned několik. Především je to konkrétní zužitkování hudebních a technických dovedností žáků při hře na hudební nástroje na koncertech, několikrát v každém měsíci školního roku. Dále je to zájem různých institucí v Hradci Králové, které již s jistotou volily ZUŠ Na Střezině jako partnera při vytváření programů vlastních kulturních akcí. V neposlední řadě je to úspěch při přijímání našich žáků na střední a vysoké školy - tentokrát sedm žáků. Znatelným způsobem vzrostl osobní zájem a nasazení žáků školy při realizaci všech výše uvedených koncertů, především pak organizovaných mimo školní budovu.
Přijatí žáci ZUŠ Na Střezině na střední a vysoké školy v roce 2003/2004:
konzervatoř Pardubice Chrobáková Barbora, violoncello - uč. Benýšková Zuzana
Pardubice Štěpánek Matěj, violoncello - Benýšková Zuzana
Pardubice Středová Iva, housle - Štolfová Jiřina
Pardubice Fiedler David, kytara - Coufal Rostislav
Praha (Ježkova) Votava Tomáš, bicí - Zima Václav
Univerzita Hradec Králové Dušková Barbora, sbormistrovství - Vachoušek Tomáš
Andrlová Kristýna, hud.výchova - Štolfová Jiřina
Výčet akcí a koncertů hudebního oboru:
počet počet účinkujících počet diváků
koncerty školní 40 542 1158
mimoškolní 13 157 350
jiné akce 17 soustředění, semináře, kulturní akce mimo školu
soutěže na Střezině 3 organizace uskutečněná v ZUŠ Na Střezině
Miroslav Štolfa, zástupce ředitele pro hudební obor
LITERÁRNĚ-DRAMATICKÝ OBOR
Literárně dramatický obor již tradičně hýřil aktivitou, jež - vyjádřena čísly - zdá se v normální pracovní době nerealizovatelná. A opravdu - nelze přistupovat ke kantořině jako k pouhému zaměstnání - chceme-li v dynamicky se rozvíjející disciplíně, jakou divadlo je, držet krok s ostatními. A to se v uplynulém školním roce, chcete-li sezóně, dařilo nadmíru. Za cenu dvojnásobné časové investice ze strany kantorů.
Bylo realizováno celkem 113 představení, z toho 85 na mateřské scéně. Z toho pouze čtyři představení zajišťovali pozvaní hosté.
Všechna představení shlédlo celkem 9455 diváků, přičemž průměrná návštěva na představení činila 83, 6 diváci. Zejména výjezdová představení Jesliček bývají masivně navštívena a tři stovky diváků na představení nebývají výjimkou.
Aby mohly vzniknout nové inscenace, uskutečnilo se celkem 65 soustředění.
Hned několik projektů významně přesáhlo obvyklé mantinely a dostaly se až na národní přehlídky. Nejdále (na 74. Jiráskův Hronov) nakonec dosáhla inscenace Zatracený chlapi Emy Zámečníkové. Doslova před branami Hronova se ocitly dva ansámblově početné projekty, jež se představily na národních přehlídkách v Poděbradech a Třebíči ("Oblomov" Josefa Tejkla a "Hořkej.Opravdu hořkej…" Jana Dvořáka a Moniky Janákové) a inscenace "Něco z Dekameronu" Emy Zámečníkové.
Jedná se přitom o pouhou špičku ledovce, jehož podstatnější část je skryta pod hladinou. Tou je zejména řada ročníkových inscenací, završujících roční práci souborů, hraných někdy jednou, jindy reprízovaných vícekrát, ba dokonce ve šťastnějších případech přenášených z jedné sezóny do druhé (k tomuto typu patří např. inscenace "Jak se nám líbí" Jolany Brannyové).
Daří se držet kvalitu pořadů, jež jsou vlastně vzájemnými pedagogickými hospitacemi:
"Náruč perliček" a "Želízka v ohni". K nim se - volnější formou - řadí i velmi navštěvované "Embryonální večery" (studia dospělých Jana Dvořáka a Moniky Janákové), jakož i "Dětské kraťasy" pod patronací Jany Portykové.
Až na Hradeckou múzu dosáhl společný projekt Jesliček a nestora českých loutkářů Jana Dvořáka, jehož čtyři díly patřily k ozdobám sezóny.
Též velkolepý společný projekt Jesliček a sboru Jitro "Poutníkem v labyrintu" v režii Alexandra Gregara vzbudil pozornost v Městské hudební síni i na festivalu barokního divadla v Kuksu.
O studiích dospělých doplňme, že velmi slibně je založen "Sen noci svatojánské" Emy Zámečníkové. Poněkud za očekáváním tento rok zůstalo studio loutkářské a již se těšíme, čím nás překvapí v budoucnu.
Divadlo Jesličky se i letos stalo společně se střediskem Impuls spolupořadatelem řady přehlídek okresních i regionálních. K tomu letos ještě přistupovala soutěž resortní, LDO ZUŠ, jejíž regionální kolo se odehrálo v Trutnově, národní pak v Uherském Hradišti.
Výsledky, podrobně zpracované, jsou uvedeny v příloze, zde se zmiňme pouze o těch nejmarkantnějších:
Na Dětskou scénu v Trutnově postoupila Karolína Jašková (J. Portyková)
Pegáska v Uherském Hradišti dostala Karolína Jašková (J. Portyková)
Pegáska v Uherském Hradišti dostala Kateřina Zemanová (J. Portyková)
Pegáska v Uherském Hradišti dostal Milan Hajn (J. Dvořák, J. Tejkl)
Na Loutkářskou Chrudim postoupila Kristýna Matějová (J. Polehňa)
Na Wolkerův Prostějov postoupil Tomáš Podrazil (E. Zámečníková)
Na Wolkerův Prostějov postoupila Monika Ceralová (J. Polehňa)
Na Wolkerův Prostějov postoupil Tomáš Jarkovský (E. Zámečníková)
Na Wolkerův Prostějov postoupila Klára Kopecká (E. Zámečníková, J. Tejkl)
Na Wolkerův Prostějov postoupila Zuzana Vítková (E. Zámečníková)
Na Wolkerův Prostějov postoupil Petr Čapek (J. Dvořák)
Národní přehlídka monologů-Simona Hřebíčková (J. Polehňa)
Národní přehlídka monologů-Kristýna Langová (J. Polehňa)
Ze skromnosti pomlčíme o celé řadě významných cen, jež obdrželi jednotliví pedagogové na celé řadě přehlídek všech úrovní, od cen za režii po herecké výkony.
Nemůžeme se ovšem nezmínit o naší radosti z toho, že opět byli na prestižní pražskou DAMU přijati hned tři naši studenti: Kristýna Matějová (E. Zámečníková, J. Polehňa), Václav Bartoš (J. Dvořák, E. Zámečníková), Zdeněk Pecha (E. Zámečníková).
Do přirozeného vývoje oboru a jeho citlivého organismu se bohužel stále více implantují neodborné zásahy vyšších míst, jejichž leitmotivem jsou především úspory, a to na tom nejhorším možném místě. Odešla z našich řad Klára Jedličková, jejíž půlúvazek v podstatě naskočil novou "metodikou" výpočtu úvazků na bedra stávajících učitelů. Zkomplikovala se situace v hlasové přípravě uchazečů o studium na vysokých školách stažením výuky do problematické jediné skupinové hodiny. Tento plíživý, leč každoroční proces rok co rok pod rouškou úspor znehodnocuje smysl učitelské práce a činí ji stále obtížnější. Ruku v ruce s tím, zdá se, přicházejí i slabší populační ročníky a ukazuje se, že vše nahrává těm, kteří se domnívají, že zvýšit mzdy represívním složkám o osm tisíc měsíčně je to pravé ořechové. Ti osvícení by mohli vytušit, že začít prevencí a výchovou k umění se následně bohatě vyplatí.
Ale to je pořád to samé dříví, jež nosíme do stále napadenějšího lesa. Bůh s námi.
Josef Tejkl, zástupce ředitele pro LDO
VÝTVARNÝ OBOR
V letošním školním roce 2003/2004 výtvarný obor navštěvovalo 609 žáků.
Úvodem bych Vás seznámila se složením pedagogického sboru, který se podílel na výuce a chodu výtvarného oboru ve školním roce 2003/2004: interní učitelé - vedoucí oboru Mgr. Milada Harvilková, Mgr. Alena Hanousková, Mgr. Klára Zářecká, Mgr. Lucie Henzlová, Mgr. Jitka Mísařová, Mgr. Jarmila Polehňová, Mgr. Marek Bělohlávek a Jan Slavíček. Paní učitelka Lucie Henzlová ukončila výuku na konci školního roku odchodem na mateřskou dovolenou. Jako externí učitelka zde působí Eva Diblíková, která vede specializované oddělení keramiky pro dospělé. S plnou důvěrou mohu říci, že všichni vyučující se zhostili své práce na výbornou a v nemalé míře přispěli k velmi dobré prezentaci celého oboru.
Výuka výtvarného oboru probíhala po celý čas pro nás stále v nezměněných podmínkách - ve čtyřech středně velkých učebnách a ve čtyřech specializovaných - grafická dílna, točírna, fotokomora a učebna oddělení počítačové grafiky.
Na přelomu školních prázdnin byla provedena úprava vstupního prostoru spolu se zvětšením palírny. Přes prostorové nedostatky a chybějící učebny byly jednotlivé ročníky naplněny na nejvyšší únosnou míru ve snaze uspokojit co největší počet uchazečů o studium. Učební náplň hodin učitelé opírali o osnovy a učební plány předmětů: plošná tvorba, prostorová tvorba, objektová a akční tvorba a výtvarná kultura. Nové učební plány, které byly schváleny 21. dubna 2001 MŠMT, nabízejí větší výtvarnou variabilitu a volnost ve výuce pro žáka i pro učitele. Všechny tyto zajímavé možnosti se příznivě projevily v celkové koncepci výtvarného oboru ZUŠ Na Střezině.
Vyučování i nadále probíhá ve tříhodinových lekcích jedenkrát týdně podle devíti programů.Vedle základního studia má zde své místo i rozšířená výuka a to ve výtvarných odvětvích zaměřených na grafické techniky, kamenosochařství a v současné době i na počítačovou grafiku. Po zkušebním provozu jednoho ročníku PC grafiky se ve školním roce 2003/2004 otevřely ročníky dva. Základem výuky v tomto oboru je tvorba obrazových koláží v programu Photoshop a tvorba krátkého klipu v programu Movie market a okrajově 3D modelování v programu Cinema. Počítačová třída disponuje dobrým technickým a programovým vybavením. Co nás trochu trápí je nedostatek prostoru pro fotografování podkladů pro tvorbu.
V letošním školním roce byla do studia opět zařazena výuka přípravy uchazečů na střední a vysoké školy s uměleckým zaměřením. Několika žákům pomohlo studium k přijetí na následující školy - SUPŠ kamenická, SPŠ textilní, ČVUT v Praze, VUT v Brně - Fakulta architektury (zahradní architektura), Univerzita T. Bati Zlín - Výtvarná umění (multimediální komunikace -design).
Pro velký zájem uchazečů studia pro dospělé jsou na škole otevřena dvě specializovaná oddělení výuky keramiky i výuky všeobecných výtvarných disciplín.
V oblasti výtvarných soutěží se část celoroční práce orientovala na přípravu pro nás nejvýznamnější soutěže ZUŠ, vyhlášenou na téma "Stroje a strojky", která se bude konat v roce 2005 ve Šternberku.
Hradecké veřejnosti i přátelům výtvarného umění se mohl náš obor představit na několika samostatných výstavách a veřejných prezentacích. Ráda bych se zmínila o těch nejdůležitějších. V listopadu 2003 uspořádal výtvarný obor výstavu k výročí 50 - ti let uměleckého školství v Hradci Králové, která se konala v Adalbertinu. V prosinci mohli návštěvníci Klicperova divadla vidět již tradiční výstavu keramiky a ve vánočním období jsme vystavovali soubor prací v prostorách Informačního centra na Gočárově třídě.
Pod názvem "Prostor a světlo" se v únoru konala netradiční výstava v Komunitním centru Bé-plus na Benešově třídě. Pod velmi dobrou přípravou vyučujících vzniklo mnoho zajímavých prací. Učitelé vyhledávali a nabízeli svým žákům ke zpracování tohoto projektu nečekané úkoly. Získané poznatky a zážitky jim umožňovaly dojít k neobvyklým a samostatným řešením. V dubnu ve spolupráci se speciální školou pro tělesně postižené děti Daneta vznikla velmi působivá výstava na téma "Noemova archa, aneb všichni jsme na jedné lodi". V závěru školního roku se celý výtvarný obor představil přehlídkou své celoroční činnosti v krásných reprezentačních prostorách na Radnici č.1 v Hradci Králové. Neměly by se opomenout ani menší výstavy některých našich oddělení, jako např. výstava fotografií na KÚ v Hradci Králové nebo výstava PC grafiky ve vegetariánské jídelně Bazalka. V průběhu roku se mohli hradečtí občané s výtvarnými pracemi seznámit na několika dalších příležitostných výstavách, např. v obchodním domě TESCO, v knihovnách i na celoroční výstavě v budově Polikliniky II na Slezském Předměstí.
Začátek našeho cestování jsme začali společným zájezdem na hrad Karlštejn. Tematické zájezdy do historické Prahy, které v průběhu roku připravovala uč. Klára Zářecká, si své příznivce našly. Podívali jsme se za skvosty secesní architektury a navštívili výstavu J. Preislera a rodiny Mánesů v Kinském paláci. Prohlídka Bílkovy vily spojená s výstavou fotografií Helmuta Newtona a CZES PRESS PHOTO byla pro nás velmi zajímavým výtvarným postřehem. V únoru jsme se vydali za krásami Brna. Návštěva funkcionalistické vily Tugendhat, výstava "Ejhle světlo" a prohlídka historické části města patřily k příjemnému uměleckému zážitku. V jarním období jsme navštívili přehlídku našich výtvarníků na výstavě "Grafika roku 2004", vystoupali na rozhlednu Petřín a prošli se jeho zahradami.
Ani v letošním roce jsme nezapomněli na víkendové soustředění se zaměřením na krajinomalbu, které se konalo v září v okolí řeky Orlice a v květnu ve Dlouhých Rzech.
Výstavy - školní rok 2003/2004
ŘÍJEN Adalbertinum - Výstava k padesáti letům uměleckého školství
LISTOPAD Krajský úřad - Výstava fotografie
PROSINEC Klicperovo divadlo - Výstava keramiky
Informační centrum - Výstava plošných prací a keramiky
ÚNOR Komunitní centrum Bé-plus - Výstava plošných a prostorových
prací "Světlo a prostor"
BŘEZEN Informační centrum - Výstava fotografie
Bazalka - Výstava fotografie
DUBEN Sbor kněze Ambrože - "Jsme na jedné lodi"
(ve spolupráci se spec. školou DANETA)
KVĚTEN Radnice - Výstava celého výtvarného oboru - závěrečná
ČERVEN Bazalka - Výstava PC grafiky
Žáci - přijatí na střední a vysoké školy
SUPŠ kamenická Hořice (Adéla Bydžovská)
SPŠ oděvní Ústí nad Orlicí (Zuzana Bramborová)
Střední škola aplikované kybernetiky HK (Martina Hudcová)
SZŠ HK - zubní laborant (Renata Kárníková)
ČVUT Praha - Fakulta architektury (Dominika Ďupalová, Petra Györgyová)
VUT Brno - Fakulta architektury - zahradní architektura (Helena Kunová)
Univerzita Tomáše Bati Zlín - Výtvarná umění - multimediální komunikace design
(Dora Dernerová)
Zájezdy za výtvarným uměním
Praha, Brno, krajinomalba Dlouhé Rzy.
Tímto končím stručný výčet našich aktivit a těšíme se na nové krásné práce našich žáků
a na zajímavé výtvarné inspirace od našich pedagogů.
Mgr. Milada Harvilková, zástupce ředitele pro VO
TANEČNÍ OBOR
Ve školním roce 2003/4 navštěvovalo taneční obor 271 žáků. Výuka byla zajištěna pedagogickým sborem ve složení:
Vedoucí TO: Mgr. Petra Šustová
Interní učitelé: Klára Ježková, Dana Pešová, Mgr. Iva Ondráčková
Externí učitel: Ing. Petr Hejna
Korepetitoři: Mgr. Eva Černíková, Mgr. Lenka Lipenská, Mgr. Radek Škeřík, Mgr. Tomáš Vachoušek, Mgr. Tomáš Vespalec a externí korepetitorka Mgr. Ivana Musílková.
Se začátkem školního roku se kromě výuky hned rozběhly i nejrůznější akce včetně soustředění, seminářů a příprav na nadcházející vystoupení.
Na říjen připadly oslavy 50. let uměleckého školství v Hradci Králové. Náš obor přispěl svou trochou do mlýna hned třemi představeními v Klicperově divadle (17.10. a 20.10. dopoledne pro žáky základních škol a 19.10. slavnostním večerním představením pro veřejnost). Protože během jednoho a půl měsíce od začátku školního roku není možné secvičit kompletně nové celovečerní vystoupení, sáhlo se k repríze úspěšné taneční pohádky "Sněhová královna" v choreografii Petry Šustové. Na realizaci se opět podílel prakticky celý taneční obor. Kromě pohádky byly zařazeny ještě ukázky lidových tanců, stepu a drobnějších choreografií jednotlivých ročníků.
Taneční obor organizuje i semináře pro pedagogy jiných škol. Tak například v listopadu se uskutečnil seminář pro učitele a korepetitory TO s názvem "Hrajte mi tu mou". Jeho náplní byla technika klasického, moderního a lidového tance ve spolupráci s korepetitorem. Vyučovala P. Šustová, D. Pešová, K. Ježková a korepetitoři T. Vachoušek a T. Vespalec.
V předvánočním čase již tradičně probíhají na TO oblíbené ukázkové hodiny pro rodiče, na kterých se mohou žáci pochlubit, co nového se od září naučili. Rodiče zde mohou přihlížet běžné lekci v rámci rozvrhu hodin a na vlastní oči se přesvědčit, že výuka v našem oboru je skutečně kvalitní a výsledky brzo patrné. Velmi příznivou odezvu mají tyto hodiny zejména u rodičů dětí z přípravných oddělení.
Během celého podzimu organizovali stepaři v čele s P. Hejnou kromě již obvyklých sólových i kolektivních soustředění také řadu seminářů o stepu s lektorem Z. Pileckým.
Po Novém roce nastala plesová sezóna a s ní i doba masopustní. Obě období přinášejí řadu příležitostí k vystoupení folklórnímu souboru Červánek pod vedením Ivy Ondráčkové a Kláry Ježkové. Červánek vystoupil s předtančením na několika plesech (mj. až ve Valašském Meziříčí), sám pořádal svůj tradiční Dětský hradecký bál v Adalu a nemohl chybět při aktivní přípravě masopustního průvodu Hradcem Králové.
Na obnoveném (již 11.) plese ZUŠ Na Střezině se se svými chorografiemi předvedli stepaři a také žáci K. Ježkové a D. Pešové s ukázkami moderního tance.
Druhé pololetí s sebou obvykle přináší celou řadu soutěží, přehlídek a významnějších, často celovečerních vystoupení. Nejinak tomu bylo i letos. Nejvíce příležitostí k vyniknutí a obhájení svého jména na soutěžích mívají stepaři. Letos se zúčastnili Mistrovství ČR a Pohárové soutěže v Opavě. Z celkem 14 přihlášených choreografií jich 13 postoupilo do finále, kde naši stepaři vybojovali po dvou 1. a 2. místech a čtyři 3. pozice. V kategorií juniorských formací získala Hejnova choreografie "In The Navy" titul Mistra republiky. Kromě této soutěže se stepaři představili také na Pražském poháru a 4. ročníku European Festival - Jazz Dance v Pardubicích a festivalu "Den stepu" v Praze. Úplný přehled soutěžních úspěchů tanečního oboru je uveden v příloze. Měřítkem kvality každého oboru bývá také počet přijatých žáků na vyšší umělecké školy. V roce letošním byly přijaty žákyně Zuzana Fikrová a Natálie Ščehljuková na Taneční konzervatoř v Praze.
Sotva utichl masopustním rej, představil se soubor Červánek v dalším úsilí o zachování a pěstování lidových obyčejů - v Jiráskových sadech připomněl tradici "Vynášení smrti", zkraje dubna vystoupil v Adalu na velikonočním jarmarku a přidal také velikonoční vystoupení v Pardubicích a v obchodním domě Futurum v Hradci Králové. Přelom dubna a května byl ve znamení "Víkendu s folklórem", kromě jiného proběhlo tradiční stavění máje. Začátkem června jsme se s Červánkem mohli setkat ještě na Mezinárodním folklórním festivalu Pardubice - Hradec Králové.
Řada úspěšných představení byla k vidění také na "domácí půdě". V divadélku Jesličky se uskutečnil stepařský večer "Klapity klap" a společné představení ukázek stepu, klasického, moderního a lidového tance pod názvem "Cupity klap". Diváci zde mohli vidět v akci celé spektrum tanečníků od předškolních dětí až po kvalitou takřka profesionální Taneční studio.
Samostatný "Večer scénického tance" se konal v dubnu ve studiu Beseda. Pořadatelem byla naše ZUŠ v čele s D.Pešovou. Kromě žáků našeho oboru na něm vystoupili i hosté z Pardubic a Červeného Kostelce.
P.Šustová se s žákyněmi 5. ročníku zúčastnila soutěže "O pohár Destiny´s Jam" v Jičíně. Pro zástupce moderního tance to byla v loňském roce jediná příležitost k soutěžnímu vystoupení, ale využili ji skutečně dokonale - přivezli 1. a 3. cenu.
I v průběhu 2. pololetí se konalo nespočet soustředění a mimořádných secvičných setkání. Není možné je zde všechna vyjmenovat, stejně jako není možné kvalitně nacvičit jednotlivá vystoupení pouze v rámci rozvrhu, zvlášť ve stávajících prostorových podmínkách. Bylo již mnoho řečeno a napsáno na téma nevyhovujících prostor pro tanečníky v naší ZUŠ. Protože úředníkům na magistrátu jsou naše stesky i nadále víceméně lhostejné, je třeba "bušit do vrat" i nadále. Výuka tanečního oboru je rozseta do čtyř nevelkých sálů na různých místech Hradce Králové. Těmto prostorám by slušelo spíše označení "provizorní". Učitelé i korepetitoři jsou nuceni neustále přemisťovat potřebnou agendu a pomůcky k výuce počínaje cvičebním úborem a konče třídními knihami. Málokdy totiž lze uspořádat rozvrh tak, aby měl jeden ročník své 2-3 lekce týdně na jednom místě. Pohroma nastává s blížícím se závěrečným vystoupením, kde je nejednou třeba přenášet kromě kostýmů například i kulisy k choreografiím. Že tyto naše bolístky nejsou malicherné, potvrdili i odborníci z řad České školní inspekce, kteří v týdnu od 15. do 19. března navštívili naši školu. Mnohde obávaná inspekce dopadla pro náš obor velice dobře. Paní MgA. Stanislava Juchelková, která nás měla v kompetenci, navštívila hodiny všech našich pedagogů a nutno dodat, že s kvalitou výuky byla velice spokojená a hodnotila ji na výbornou. Dosud neakreditované učební plány výuky stepu doporučila k akreditačnímu procesu na ministerstvu školství. V současné době již akreditace úspěšně proběhla. Jako výraznou slabinu našeho oboru vnímala MgA. Juchelková pouze zmiňované problémy s prostorovými podmínkami.
Vrcholem sezóny je pro taneční obor jako každoročně závěrečné vystoupení v Klicperově divadle. Pro tento rok se konalo oficiálně 30. 5., pro nás však začalo generálkami již o den dříve a skončilo úklidem den po vlastním představení. Diváci mohli obdivovat krásu tance klasického, moderního i lidového v podání tanečníků ve věku od 4 do 40 let. Vedle žáků a všech učitelů tanečního oboru v programu účinkovali také hosté z hudebního a literárně-dramatického oboru. Klicperovo divadlo tradičně praskalo ve švech a právě hojná návštěva nás nutila k úvahám o dvou závěrečných představeních místo jednoho v příštím roce. Narážíme však na nabitý program Klicperova divadla a také velmi vysoké nájemné.
Poslední akcí školního roku bylo Třeštění učitelů v Jesličkách. Zde mají učitelé jedinečnou příležitost popustit uzdu své fantazie a kreativity na nejvyšší míru a omráčit publikum originalitou a vtipem. Taneční obor se zde představil ve třech potřeštěných avantgardních choreografiích.
Vedle vlastních vystoupení se podařilo zorganizovat také hromadné návštěvy baletních představení v Aldisu (Labutí jezero), Klicperově divadle (festival Entrée k tanci) a také v Pardubicích (Závěrečné vystoupení ZUŠ Pardubice - Polabiny).
Náš obor je aktivní i na poli seminářů a přednášek - učitelé se zúčastnili mj. semináře pro pedagogy HO a TO doc. Evy Jenčkové, semináře "Historické tance" v Pardubicích, moderního tance v Brně a dalších.
Ve své činnosti neustávají učitelé ani o prázdninách - ti naši se zúčastnili týdenních soustředění a škol tance v Pelhřimově a v Litomyšli, kde si doplňovali své pedagogické poznatky pod vedením aprobovaných lektorů.
Příležitost ke školou organizovanému tanečnímu vyžití o prázdninách dostali i naši žáci v podobě Dětského folklórního souboru pod taktovkou souboru Červánek.
Mgr. Petra Šustová, zástupce ředitele pro taneční obor
ZÁVĚREM
Díky velikosti ZUŠ Na Střezině je dost obtížné přehlédnout její činnost jedním pohledem či názorem. Z tohoto důvodu jsme před lety přistoupili k ojedinělému a nezvyklému uspořádání vedení školy na čtyři do jisté míry samostatné obory s jejich přímým vedením v osobě zástupce ředitele. Postupně dolaďujeme drobné nesrovnalosti, obory získávají více na své identitě a nikdo nemusí mít pocit, že je právě jeho obor přehlížen. Kompetentní vedoucí oborů se mohou soustředit opravdu na to, co jim je vlastní. To také považuji za jeden z hlavních úkolů ředitele školy - vytvořit dobré podmínky pro tvůrčí práci svých kolegů. Ekonomickými opatřeními zmíněnými v úvodu zprávy ale bohužel také do určité míry utrpěl ránu i tento náš vychvalovaný systém. S poklesem vyučovacích hodin došlo totiž i ke zvýšení úvazků u zástupců ředitele na nehudebních oborech. Rozdíl mezi úvazkem učitele a zástupce se tak zmenšil jen na 6 hodin. Pro náročnou práci zástupce to není mnoho - je to ale daň za zachování možnosti přímého vedení jednotlivých oborů.
Uplynulý školní rok (hlavně pak jeho první část) se nesl ve znamení oslav 50. výročí vzniku první státní Hudební školy v Hradci Králové. My jsme toto výročí pojali ve větší šíři jako připomenutí 50ti let uměleckého školství v našem městě. V nákladu 4.000 kusů jsme vydali propagační leták o naší ZUŠ s důležitými daty z padesátileté historie. Když jsem připravoval podklady pro tisk, sešlo se mi tolik materiálu, že by to dalo na samostatnou knihu. Aby se historické informace o škole dostaly i mezi naše žáky a rodiče, malou část jsem použil alespoň na vydání mimořádného čísla našeho školního zpravodaje Noviny Střeziny (leták i Noviny Střeziny jsou v příloze). Na přelom října a listopadu 2003 jsme v rámci oslav našeho kulatého výročí připravili tři hlavní programy pro veřejnost. Oslavy otevřel 19. října 2003 taneční obor svým Galavečerem v Klicperově divadle. Hned následující dva dny byla na naší vlastní scéně - divadle Jesličky - uvedena premiéra divadelního přepisu slavného románu I. A. Gončarova "Oblomov" v režii Josefa Tejkla. Veřejné programy k výročí školy jsme uzavřeli 4. listopadu 2003 Slavnostním koncertem a výstavou výtvarného oboru v prostorách Adalbertina HK. Po koncertu následoval raut pro všechny zúčastněné.
Závěrečná zpráva by nebyla úplná bez zhodnocení spolupráce s rodiči. Bez jejich náležité podpory by se samozřejmě naše cíle nedaly uskutečňovat. Jednotlivé kluby si podávají během roku vlastní grantové žádosti na Magistrát města HK, Krajský úřad Královéhradeckého kraje i některé další celostátní nadace a organizace včetně Ministerstva kultury, a to na vlastní činnost nebo na konkrétní projekty. Celkem bylo za školní rok podáno ze všech školních občanských sdružení cca 12 - 15 grantů, které byly finančně úspěšné asi na 60 - 70%. Takto získané finanční prostředky se blížily celkové částce 400.000,- Kč. Činnost ZUŠ Na Střezině podporují především tato občanská sdružení:
" Klub přátel hudebního oboru
" Klub přátel výtvarného oboru
" Klub přátel divadla Jesličky
" Klub rodičů tanečního oboru
" Klub ZUŠ Na Střezině
" Sdružení tanečního orchestru při ZUŠ Na Střezině
"Rodina" občanských sdružení pro naši ZUŠ se v minulém roce rozrostla o další organizaci - Sdružení tanečního orchestru při ZUŠ Na Střezině. Je to doklad narůstající činnosti hudebního oboru, především v tomto případě pak tanečního orchestru "Na Drezíně s.t.o.". Jeden z mnoha viditelných výsledků tohoto sdružení bylo i obnovení tradice pořádání školních plesů. Již 11. ples ZUŠ Na Střezině se konal v březnu 2004 v Adalbertinu.
Členství našich žáků, resp. rodičů v Klubech přátel jednotlivých oborů je v podstatě samozřejmostí. Každý obor prostřednictvím svého občanského sdružení financuje svoji veškerou činnost nad rámec základní výuky. Určitým sjednocujícím elementem je pro tato sdružení již několikaletá existence celoškolního Klubu ZUŠ Na Střezině. Po svém vstupu do kteréhokoliv oborového Klubu přátel má každý člen (student) možnost obdržet klubovou průkazku, díky které pak může čerpat mnohé výhody při studiu (kopírování zdarma, volný vstup na akce školy, ...) i při běžném životě v našem městě (slevy u některých obchodníků, volné vstupenky na různá představení a koncerty, ...).
Naše rodiče a příznivce se snažíme oslovovat nejen vlastní veřejnou činností, ale i jinými formami. O akcích školy se můžete pravidelně dočíst z regionálního i celostátního denního tisku (především Hradecké noviny, MF - Dnes, ...), zprávy o škole a jejích jednotlivých oborech se často objevují i v profesních časopisech (Talent, Valná hromada, Divadelní noviny, ...). Pravidelně spolupracujeme s Českým rozhlasem Hradec Králové. Za zmínku jistě stojí především pravidelný pořad o ZUŠ našeho kraje, který vznikl na popud M. Štolfy. Pro naše žáky a rodiče vydáváme již zmíněný informační zpravodaj Noviny Střeziny (zpravodaje za minulý rok jsou v příloze č. 5).
V březnu 2004 zavítal do naší školy tým inspektorů ČŠI. Inspekční tým pracoval ve složení: MgA. Libor Buchta (vedoucí týmu), Mgr. Jiří Brauner, PaedDr. Jiří Kachlík, MgA. Stanislava Juchelková, PhDr. Richard Šafařík a kontrolní pracovnice pro ekonomickou agendu - Dana Luňáková a Věra Jiránková. Kontrola v oblasti podmínek a průběhu vzdělávání a výchovy byla zaměřena na odbornou a pedagogickou způsobilost pedagogických pracovníků, učební plány a osnovy a plnění zpravodajské povinnosti při vykazování počtu žáků. Byly kontrolovány všechny umělecké obory s výjimkou literárně-dramatického. V hudebním oboru byla kontrola zaměřena především na dechové oddělení. Průběh a výsledky vzdělávání ve sledovaných předmětech hudebního oboru byly hodnoceny jako velmi dobré, výuka tanečního a výtvarného oboru jako vynikající! Celá inspekční zpráva je k nahlédnutí v ředitelně školy.
Na závěr se chci zmínit i o některých záležitostech, které se nedaří. Dlouhodobě nás především tíží katastrofální prostorová situace ve všech oborech. V hodnocení ČŠI se všemi obory prolínaly věty o tom, jak je vůbec možné na tak minimálním prostoru dosahovat současných vynikajících výsledků. Nutno říci, že je to často na úkor psychického i fyzického zdraví učitelů. Pracují v permanentním stresu pro celý rok. Všichni učitelé musí vyučovat hlavní lekce pouze 4 dny v týdnu, aby uvolnili pátý den ve třídě pro další výuku, z časových důvodů prakticky neexistují přestávky mezi hodinami. V žádné budově není dostačující sborovna (jsou to místnosti o velikosti 4 - 12 m2 pro minimálně 10 - 45 učitelů), v žádné budově není dostačující hygienické zařízení, chybí šatny pro žáky, sklady pomůcek a především větší učebny. To vše je známo již mnoho let, ale stále se nedaří nalézt v Hradci Králové uspokojivé řešení. Je nám smutno při pohledu na jiná města, kde provoz ZUŠ řešili zásadní novostavbou, či prostorově velkorysou rekonstrukcí starších vhodných budov. Zmiňovat se tedy v tomto směru po letech zklamání o nějaké perspektivě není z mojí strany namístě. Všechny dosavadní snahy o řešení situace ztroskotaly na penězích. Bohužel - i zde v nákladech na případnou stavbu platí další "nej", která jsou pro naší ZUŠ tak typická.
Druhá záležitost souvisí se mzdovou politikou státu a kraje. Pro existenci ZUŠ platí mzdové normativy, které však neberou v úvahu žádné odlišnosti jednotlivých škol. Pokud jsou v běžné menší škole 1- 2 špičkoví učitelé, určitě to poznají na svém platu. Problém nastává ve škole našeho typu (škola s krajskou působností), kde je těchto výborných učitelů v každém oboru většina. Při porovnání výsledků práce v okrese a kraji se pak neubráníme určité hořkosti nad tím, že v jiné škole by byl náš průměrný učitel "králem", zatímco Na Střezině je i vynikající učitel finančně hodnocen méně, než průměrný kantor v jiné ZUŠ. Dokladem toho, že výuka u nás je velmi kvalitní, je kromě zjištění ČŠI i fakt, že hodně žáků do naší školy dojíždí z celého kraje. Je to dáno jednak možnostmi školy (výuka méně obvyklých oborů, předmětů a nástrojů - např. vynikající LDO, počítačová grafika a fotografie na VO, rozšířená výuka a různé specializace v TO, výuka na kontrabas, el. kytaru, baskytaru, hoboj, možnosti různých orchestrů a skupin všech žánrů…), ale i vysokým procentem úspěšnosti v přípravě žáků na přijímací zkoušky na vyšší typy uměleckých škol (konzervatoře, DAMU, vysoké školy s výtvarným zaměřením, …). Z těchto důvodů k nám několikrát týdně dojíždějí žáci nejen z okolí HK, ale i např. z Náchoda, Dvora Králové, Hořic, Holic, Rychnova nad Kněžnou, Smiřic, Jaroměře, … (ve všech městech mají vlastní ZUŠ!). Jedná se však o začarovaný kruh - žákům v přípravě na přijímací zkoušky je třeba dát delší lekce (tzv. rozšířené vyučování), jenomže to zase snižuje již tak velmi napjaté stavy normativů, takže se pak zase nedostanou peníze na mzdy. Je to další daň naší školy za její výjimečnost (která by se ovšem dala řešit snadněji, než stavba nové budovy). Toto všechno by měl mít na paměti především náš zřizovatel a od něho by měl vyjít jasný signál, jakou budoucnost mohou ZUŠ v HK očekávat.
Co se týká rozvoje školy bez ohledu na obě zmíněné potíže, rád bych udržel dosavadní úroveň i v dalších letech. Budu se snažit přesvědčit ekonomy o tom, že je třeba posílit v naší škole normativy, abychom mohli poskytovat i nadále kvalitní přípravu k dalšímu studiu na uměleckých školách. Ve výtvarném oboru bychom rádi posílili nedávno otevřené atraktivní studium počítačové grafiky a klasickou výuku více zaměřili na více specializované ateliéry. Pro hudební obor je základe m úspěchu kromě kvalitní individuální přípravy především možnost komorní a souborové hry. To se zatím daří - po prázdninách např. vzniknou další žákovské hudební skupiny (folk a rock) a nový dechový orchestr - i když je to již na úkor zkracování lekcí v individuální výuce (případně dokonce její rušení na úkor výuky skupinové). Přes prázdniny chceme zpracovat k akreditaci na MŠMT návrhy nových učebních plánů zaměřených na rozvoj oddělení populární hudby (jako předstupeň pro přípravu na konzervatoř J. Ježka v Praze). Taneční obor dle vyjádření inspekce jako jediný v ČR dosáhl v rámci ZUŠ doposud jen teoretického maxima v možnostech výuky danými učebními plány - i zde jsme proto již podali žádost na akreditaci nových učebních plánů (rozšíření o specializovanou výuku stepu). Rozvoj divadla je stejně jako u jiných oborů závislý především na prostoru. Zájem studentů přesahuje i zde naše možnosti.
Jsem si jistý, že pokud by město HK zainvestovalo do nové budovy (příp. rekonstrukce staršího velkého objektu - Gajerova kasárna, Poliklinika na Pospíšilově třídě ,…?), získalo by po všech stránkách špičkové zařízení svého druhu, které by mohlo více ovlivňovat kulturní život města i např. v souvislosti s velkými mezinárodními projekty (Divadlo evropských regionů, Jazz jde městem, další taneční a hudební festivaly, …). Jednalo by se samozřejmě o velké vstupní náklady, ale investice by rozhodně nepřišla nazmar.
Karel Šust, ředitel školy
Výroční zpráva ve formátu doc (661kB)
|